Hej! Jag har släktforskat en hel del i Danmark både på AO och på Rigsarkivet och Landsarkivet i Köpenhamn. Det finns inga husförhörslängder som i Sverige. Kyrkoböckerna registerar bara födelse/vigsel/död/konfirmation. Det finns i de äldre böckerna inflyttnings och utflyttningslängder, sen avskaffades de, tidigast i Köpenhamn.
För att hitta utländska personer måste man titta i polisens 'meldingsprotokoler' men då måste man ju veta i vilket distrikt man ska söka: en plats - ett årtal, och i 'protokol för opholdsbøger'. Man kan också titta i 'tyendeprotokoler', ungefär anställningsregister, svårt att översätta.
Cheyenne jag lovade dig att hitta ett dokument ett "dödeblad" för din släkting. Jag har skrivit till min kontakt men hon har inte hört av sig. Jag har varit i kontakt med Landsarkivet i Köpenhamn för jag letar efter ett visst protokoll och frågat om dödebladen, polisens registerblad som plockades bort när någon dog. De finns på Landsarkivet. Jag ska dit senare i höst och då ska jag be dem plocka fram Maria J. och fota det men det dröjer till fram i november. På dödebladen för Köpenhamn står det på vilka ställen personen bodde i Köpenhamn.
Betr. FT läste jag precis att en FT nu var helt färdig "intasted". Jag tror det är FT 1850.

#2 Tack EvaMorfi, det var otroligt vänligt och generöst av dig. Jag bugar och niger!