Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 2046 ggr
gurin
0

Vad är Museologi?

Jag har haft ett längre utbyte med Anders via meddelandefunktionen och Anders ställde då frågan: "’Museologi’ - är det en utbildning för att jobba på museum?” Den frågan har ett större allmänintresse och jag svarar därför här så att fler kan ta del av det.

Museologi är ett eget utbildningsämne vid Umeå universitet. Det drivs i dag av professor Kerstin Smeds som disputerade i historia i Finland, lektor docent Richard Pettersson som disputerat i idéhistoria Umeå, samt av adjunkt Peter Lundkvist med lång erfarenhet av att arbeta på museum.

Detta ämne startade en gång i Umeå för att utbilda museipersonal, men har under Smeds och Pettersson utvecklats till något mer. Det finns inte så många jobb inom museivärlden i dag. Utbildningen har därför breddats och blivit mer teori och mindre snickra utställningar. De som jobbar på museer snickrar inte i så hög grad längre. De hyr in snickare och curators. Personalen på museet måste i stället fundera över på vad de ställer ut och varför, samt vilka signaler deras utställningar ger. De måste också fundera över pedagogik på olika nivåer, förutom att administrera själva museet. Jag gissar att utbildningen kommer att glida över till att utbilda sådana som kan ta jobb inom den del av upplevelseindustrin som bygger på ett historiskt innehåll, kanske till och med att utbilda entreprenörer som själva kan starta företag inom kultursektorn, men det får framtiden utvisa. Den som idag läser museologi får träning i att ifrågasätta och tolka information och företeelser i vårt samhälle. Den gryende museologen får också träning i att själv skriva och forska.

Ämnet handlar i själva verket om samma sak som proveniens i fokus gör, undantaget släktforskningen. Det handlar om saker och historia och om att undersöka kulturarvet och dess beståndsdelar, mål och medel. Varför samlar vi på prylar och varför bryr vi oss om deras historia?

Kerstin Smeds har lagt ut sin syn på saken på ämnets hemsida. Som mycket annat Smeds gjort är det dock inte riktigt färdigt, men i alla fall så läsvärt att det ligger på nätet. Läs gärna och inspireras av Kerstin Smeds tankar om museologins mening.

mvh/gurin

mosterMimmi
0

Vad intressant, det visste jag inte. Tänk så mycket man får veta här!

AndersE
0

Det kanske bara var jag som inte kände till ordet "curators"? Hur som helst… Wikipedia säger:

"Curator el. kurator används i betydelsen utställningsintendent i bl.a. musei- och gallerisammanhang. Det är den person som väljer ut konstnärer till en utställning, som bestämmer ett tema eller en problemställning som utställningen ska handla om eller som konstnärerna ska förhålla sig till.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurator_%28museum%29"

-------------------------------

Smeds text var inte så där omedelbart lättillgänglig… Jag skrev ut de 13 sidorna och återkommer gärna till detta intressanta ämne - efter genomläsning.