Ängelholm södra
När jag var liten bodde jag ibland hos min farmor och farfar. En av deras tavlor var bifogade tryck som hängde inramat på väggen. Av någon anledning så minns jag just den tavlan väldigt väl.
Jag tror bilden är från ca 1860. Den avbildar södra infarten mot Engelholm. Jag gissar att där korna går ligger idag Ängelholms lasarett. Man ser Ängelholms och Rebbelbergas båda kyrktorn och en bit av Storgatan.
Vart farmor och farfars bild tagit vägen vet jag inte, men jag hittade precis samma tryck på Tradera och fick hem det idag.
Så nu ska det ramas in så att en gång mina barnbarn kan se det då de kommer och hälsar på…

Jag ser inte bilden… mitt minne av Ängelholm sjukhus var att jag var där med min son som hade fått en trästicka i foten. Dit var superenkelt att hitta för till "sjukhuset" var ju bra skyltat, men att hitta ut igen tog lite tid, då fick jag se massor av Ängelholm som är en mycket vacker stad.
Opps! Nu ska bilden vara på plats…

Vilken vacker bild! Jag förstår att du vill ha den på väggen!
När slutade man stava Ängelholm med E. Jag har en lergök någonstans där det står Engelholm med E. Den är sen 70 talet men har nog denna stavning föratt se äldre ut, eller nåt.
Mvh Bengan
Vi hade väl en stavningsreform i Sverige 1906? Kanske var det också då Engelhom blev Ängelholm och Helsinborg blev Hälsningborg. I Ängelholms jubileumsbok (400-årsjubileet) från 1916 stavade man med "Ä".
Helsingborg återgick ju till "e" - kan det ha varit 1969?
Att din lergök stavar med "E" har nog den förklaring du anger. Mina föräldrar hade en bekant med stort intresse för det förflutna. Han stavade alltid med "E".
Den där planschen ser ut som om den är tagen ur Dybecks Runa. Vill minnas att planscherna såg ut ungefär så där. Det skulle också stämma i tid.
mvh/gurin
Den är märkt (i nedekant) med:
- F. C Kierschou pinx.
- D.F Bonniers förlag
- Em Baerentzen 8c Co lith. Inst.
Jag vill minnas att jag fotatde av Dybecks samlade Runa, skall se om jag kan finna dem. Bör ligga på någon extern hårdisk någonstans.
mvh/gurin
Visst finns likheten där, men det ser inte ut att vara samma konstnär. Jag tycker det är skillnad i hur såväl moln som träd avbildats. Jag har inte heller en sådan inramning.
Min text under (#7) är grupperad på liknande sätt, med "ENGELHOLM" i liknande typsnitt underst.
Planscherna ser är olika i Dybecks verk. En del är färglagda, andra inte. De kan se väldigt olika ut. Men som sagt din bild kommer inte därifrån, i alla fall inte från de upplagor jag kollat. Det är inte heller säkert att den jag letade i hade alla bilderna kvar då de är lösa blad och av olika anledningar tenderar att försvinna.
Jag minns att jag hade väldigt svårt att få upp en planschdelen till ett annat verk ur UB:s i Umeå gömmor då de hävdade att den inte existerade.
mvh/gurin