Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 1864 ggr
Andersdotter
0

Läshjälp Ryssby

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om det är någon van duktigt släktforskare som kan hjälpa mig att läsa detta.

Bilden hämtad från ryssby AI:8 sid 127 Torpare Per Andersson

zachs
0

Någon dör 1832-12-07. Krympling. Justr. för torpet. (Vet inte vad det står för, kanske någon annan vet?)

Phryxe
0

… eller Hustr.

svenne
0

Det står: "Krympl. Hustr. för Torpet".
Ovanför är tillskrivet senare +1832 7/12.

Att hustrun "förde" torpet berodde väl helt enkelt på att Per Andersson var krympling. Verbet "föra" betyder i sammanhanget att hustrun skötte och drev torpet.

Andersdotter
0

Niger och tackar fint Glad

Bjornen
0

Det är vanligt att man antecknar lyten och men i hfl. som ger befrilse för (kvarntulls)mantalspenningen. Lyte och men är mantalsbefriande men ägandeskap av torpet kan innebära skatteplikt ändå och därför anges hustru som brukare av torpet. Hustrun är den som skattar alltså.

Andersdotter
0

Det var för mig helt ny information som du gav Björnen, mycket intressant, man lär hela tiden här Glad

Kvarntulls avgift skriver du? läste du det någonstans i den husförhörslängden? (jag har kanske för bråttom när jag läser)

Men faktum är att jag helt nyligen fått kontakt med den personen som äger marken där detta torp låg, för det var tyvärr rivet. Men han berättade att där hade legat en sågkvarn.

Men kan du förklara ytterligare vad begreppen egentligen betyder

mantalbefriade ?  är det då en extra skatt på ytan av marken? skatteplikt? är det då förmånen för att man har torpet?

Bjornen
0

Omkring 1620 infördes en tillfällig skatt i avvaktan på att handkvarnar skulle förbjudas och skatt betalas vid kvarnarna. Detta förbud infördes inte och den tillfälliga skatten upphörde på 1940-talet (efter drygt 300 år). Denna kvarntullsmantalspenning betalades per person. Åldersgränserna har varierat för att vara mantalspliktiga både ingångsålder (14-18 år) och utträdesålder (60-67) under årens lopp. Icke arbetsföra  vara befriade och därför finns ofta olika lyten och men införda i hfl. (halt, blind, idiot, träben, ofärdig osv). Man har också angett uttryck som befriad och um (ur mantal). Om mannen ägde en egendom eller gård var han mantalspliktig även om han för åldern borde ha varit befriad. Principen borde också gälla om mannen var arbetsoförmögen, men normalt blev hustrun som husbonde då.

Andersdotter
0

Familjeangelägenheter har tillfälligt gjort att jag varit borta från forumet så därför ett sent, men lika stort tack för all din information. Mycket intressant , och mycket värdefullt för mig Glad