Youngström - Begravda i Småland
Av en slump fann jag en grav som jag blev nyfiken på, närmare bestämt på Torskinge kyrkogård i Småland, (Torskinge fs, Jönköpings län).
Tre personer som delar grav:
Youngström, Gustav
f. 13/7 1878
Torskinge
Död 20/6 1973
Begravd 30/6 1973
…………………………..
Youngström, Hanna
f. 4/9 1885
Torskinge
Död 5/3 1927
Begravd 20/3 1927
………………………..
Youngström, Frida
f. 11/10 1897
Torskinge
Död 17/1 1968
Begravd 27/1 1968
…………………………………….
Gustav Youngström finns med på dödskivan. Han hette Gustav Alfred Youngström och föddes den 13/7 1878 i Torskinge fs. Även Frida Youngström finns med. Hon hette egentligen Sigfrida Youngström, född Petersson och var född i Ås fs år 1897. Av uppgifterna på dödskivan framgår det att de var gifta (vigselår 1931).
Hanna Youngström avled redan 1927 så hon återfinns naturligtvist inte på dödskivan.
………………………………………
Några Youngström finns inte i folkräkningen 1890 så jag misstänker att dessa tre smålänningar någon gång emmigrerat till Amerika, amerikaniserat sitt namn, men återvänt (eftersom två av de finns med på dödskivan) samt då blivit begravda "hemma" i Torskinge fs.
En Pastor G A Youngström resar med SAOL den 30/7 1927 från Göteborg till New York. Det är drygt fyra månader efter att ovan nämnda Hanna Youngström blev begravd. Är han identisk med Gustaf Alfred Youngström och var Hanna hans första hustru? Åkte han "hem" för att begrava sin hustru i Torskinge? Hon avled som sagt 1927 och enligt uppgift gifte han sig med Frida 1931.

Kanske ska tillägga att när denna Pastor G.A Youngström är passagerare på SAOL så anges hans hemort till Thomaston.

I census 1920 finns en "Minister", dvs Pastor, Gustav A. Youngstrom i Hennepin, Minnesota men han uppges vara född 1885 i Sverige och gift med en Anna M. Youngstrom. Fel födelseår och fel namn på hustrun.

Jo han heter Gustaf Albin Youngstrom kommer 8 aug 1927 till NY. Men han är 43 år och har frun med sig, Anna Mathilda. De blev medborgare i Mantana, men bor nu i Connecticut

Då är det den jag fann i census 1920. Då avskriver vi honom.
Enligt dödboken var ju Gustav Alfred Youngström född den 13/7 1878 i Torskinge fs.I folkräkningen 1890 finns följande Gustav Alfred:
Gustaf Alfred
f. 1878 i Torskinge (Jönköpings län, Småland)
s.
Pojke, barn i familjen
Hjelmaryd
Torskinge (Jönköpings län, Småland)
Födelseort i källan: Torskinge
………………………………..
Men han var son till en Peter Magnus Bengtsson och h.h Sara Maria Svensdotter.