Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 2630 ggr
Cheyenne
0

Dödsorsak sökes

Min farfars morfar August Andersson Hellman föddes i Askums fs år 1851. Han arbetade sen tidig ålder som Stenhuggare på Malmön i Bohuslän. August avled 1905, knappt 54 år gammal och arbetade då fortfarande som Stenhuggare.

Jag har inte sett någon dödsorsak men kan tänka mig flera orsaker med tanke på hans yrke. Tex så var en av hans döttrar gift med en stenhuggare på Malmön och denne avled som mycket ung i en sprängolycka på Stenhuggeriet.

Sen slog det mig att jag för länge sedan läste att de som arbetade på tegelbruk ofta avled utan att ha uppnått en högre ålder. Vet att det ska ha haft något samband med allt tegeldamm de andades in vid tillverkning, hantering etc. Känner någon till detta? Funderar på om stenhuggare drabbades av något liknande pga av stendammet.

AndersE
0
AndersE
0
AndersE
0

Min egen farfars farfar vara bara 58 när han dog 1890. Ingen dödsorsak i dödboken. Jag har tänkt mig att hanterandet av kemikalier utan några som helst skydd kan vara en orsak.

Cheyenne
0

Tack! KOL borde jag ha tänkt på men idag förknippas det för det mesta med rökare. Men KOL eller Dammlunga låter som troliga orsaker så tillvida att han inte avled av någon bakteriell sjukdom eller liknande. August var på Stenhuggeriet i drygt 40 år.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt SCB-utdraget i SVAR för Askums döda år 1905 avlider stenhuggaren August Andersson Hellman vid Malmöns stenhuggeri, f. 10/10 1851 den 8/6 1905 av magkräfta.Förvånad

chrissan
0

En vanlig dödsorsak då, mycket vanligare än nu. Antas bero på den stora mängden saltad mat och mat konserverad med andra metoder.

Cheyenne
0

#5 Tack svenne!

Se inte så förskräkt ut för det. Jag hade ju bara en hypotes pga av hans 40-åriga anställning som Stenhuggare.

Nu var det pest eller kolera visade det sig.

svenne
0

#7 Se där, nu är det bevisat, ingen fara att röka eller att hugga sten.Flört

Allvarligt talat har nog teorin i #6 en viss betydelse för dödsorsaken magkräfta, helt klart!