Brudpar från Brooklyn 1897
09-08-25
12:07
För en del år sedan köpta jag på Antikmässan ett stiligt vigselbevis i färgtryck och med foton på kontrahenterna, inramat också, och på svenska.
Brudgummen hette John Nilsson från Brooklyn och bruden Augusta Andersson från Brooklyn, och de gifte sig 1897 3/9, och jag undrar ganska mycket över vilka de var? De hänger över datorn, så jag tittar på dem varje dag. Inget om födelseort eller -år.
Det står inget om vilken församling de gifta sig i, men i Brooklyn. Prästen hette Dr L. Jacobson, men finns inte i Herdaminnet för Augustana, så han hörde väl till något annat Trossamfund. Och vittnena var A. B. Lundström och Bengta Lundström.
Jag får väl gå in på Census 1900 och leta efter Lundströms och se om det finns någon John Nelson med hustru Augusta i närheten?

Kopia från den tidigare diskussionen:
Det finns 1900 en John Nelson med hustru Augusta som gifte sig 1897 och bor i Brooklyn, NY. De har sonen Alfred 1 år. John är född nov 1865 och immigrerade 1890.

Mitt bredband är supersmalt idag men:
Augusta är född mars 1866 och immigrerade 1888, Johns syster Johanna född maj 1871 och immigrerade 1890 finns också hos dem.
Man tackar, det verkar ju ganska bra!
När j g köpte "tavlan", frågade jag ju försäljaren var han fått den ifrån, och han trodde att han köpt den i Småland. Ännu en liten ledtråd.

Han bör ha hetat Johan Nilsson och vid emigrationen år 1890 ha varit 24-25 år om han föddes 1865. Behöver jag säga att det finns några att välja på i Emigranten? 
Men inte ska man väl ge upp så lätt.

John är Hotel Keeper (hotellägare?) och den inneboende Victor Peterson är bartender. Sonen är född nov 1898.

Det finns en Johanna Nilsson, 19 år vid emigrationen (dvs född 1871) som emigrerar via Köpenhamn den 1/10 1890. Där anges bara att hon är från Sverige och ska till New York.

En djupare titt på dessa personer kan kanske ge något
Jöns Nilsson, född ca 1866, utvandrar via Köpenhamn till New York den 1 okt 1890. Källkod i Emihamn 6234.
Johanna Nilsson, född ca 1871 utvandrar via Köpenhamn till New York den 1 okt 1890. Källkod i Emihamn 6233

Ser nu att det är samma Johanna som Cheyenne hittat tidigare.

#8 Aha, men jag missade den troliga brodern och Jöns är ju naturligtvist ett namn som bör bli John i Amerika.