Förvirrande kluddig husförhörslängd
I hfl Gävle Heliga Trefald AIIaa:12 är sidan 4614 en riktig mardröm! Här trängs familjen Eklund/Westergren med paret Walldén/Björklund. Paret Lars Eklund/Ida Westergren fick, som det verkar, tio barn. Det står också att Lars och Ida skilde sig 1912.
Flera av barnen avlades efter 1912, men enligt Dödboken 1947-2006 var Lars och Ida gifta när Lars dog, ty Ida står som änka och Lars står som gift man sedan 1922. Det kan ju ha varit så att de skilde sig 1912 och gifte sig med varandra igen 1922.
Emellertid ställde den tillfälliga civilståndsändringen till det för den som förde in parets barn i hfl, ty varje barn som avlas efter skilsmässan 1912 står som oäkta eller "fött efter skilsmässa". Lars Eklund kunde således inte antas som fader per automatik, utan längst till höger på varje barns rad står det att han muntligen har erkänt sig vara fadern.
Så långt är väl allt gott och väl, men mitt i detta dyker min farfars halvsyster och hennes man upp, och ska man tolka hf-längden som man brukar tolka hf-längder, ser det ut som att min farfars halvsyster är mor till två av Lars Eklunds efteräktenskapliga barn. Jag vet efter dubbelkoll i födelseboken att Ida Westergren står som dessa barns moder, men blir ändå fundersam eftersom sidan i hfl ser ut som den gör. Det står:
Eklund, Lars, stufv.-arbetare, född 13/8 -79
frånskilda hu. Ida Westergren, född 16/6 -86
- Domkapitlet i Uppsala utfärdat skiljebr. 17/4 -12
d. Ida Elisabet, född 3/6 -06
s. Knut Einar, född 9/7 -07
s. Ture Laurentius, född 19/10 -08
s. Knut Olof Ragnar, född 19/2 -10
s. Karl Halvar, född 14/5 -11
eft. skilsmässa oä d. Märta Johanna f. 6/2 -13
---- Se forts. r. 24 ----
**Walldén, Anders Wilhelm Andersson, Poliskonstapel
hu. Beda Elisabet Björklund
- fl.t. Kungsholmen 8/3 1907
**d. Aina Wiktoria (eft. skilsmässa), född 15/6 -14
s. Gustaf Arne (eft. skilsmässa), född 27/8 -17
---- Forts. från r. 8 ----
s.u.ä. Ture Laurentius, född 28/3 -16
d.u.ä. Aina Maria, född 28/3 -16
Lägg märke till att hänvisningen från rad 8 vid rad 24 står efter barnen Aina Wiktoria och Gustaf Arne, vilket gör att man kan tro att de inte är paret Eklund/Westergrens barn. Ska man dock tolka uppställningen som att paret Björklund/Walldén inte ska räknas med, eftersom de står som utflyttade till Kungsholmen 1907? Finns det något syfte med att de står på samma sida som paret Eklund/Westergren över huvud taget?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Står Ida Westergren som mor till Ture Laurentius samt Aina Maria så skulle jag tolka det som om hon var deras barn och att de föddes efter skilsmässan vilket också har noterats. Att de står på rad 24 verkar ju vara av utrymmesskäl i församlingsboken. Poliskonstapeln med hustru hade ju flyttat in och jag antar att antal rader under Ida med f.d maken hade tagit slut, därav en hänvisning som säger "Se forts. r. 24".

fl.t. Kungsholmen 8/3 1907 måste väl ändå betyda Inflyttade 1907, inte utflyttade. Om de utflyttade 1907 skulle väl inte deras barn födda 1914 och 1917 finnas med i församlingsboken!?

Eller tvärtom om det betyder utflyttade *snurrigt*
Jag säger utrymmesskäl! Barnen födda efter skilsmässan samt u.ä kan inte vara barn till Poliskonstapeln med hustru eftersom de utflyttade 1907 (fel av mig att påstå att de inflyttade 1907).
Nej, jag vet säkert att B. E. Björklund och A. W. Walldén flyttade till Kungsholmen 1907, eftersom jag har följt dem framåt. Dem väntar helt andra öden framöver. Att noteringar om deras öden skulle ha förts in efter att de flyttat ser jag inte heller som konstigt, för sådana exempel har jag sett på andra håll. Ibland flyttar ju folk också tillbaka till ett tidigare hem, och ibland kanske uppgiften om tillbakaflyttning inte förs in.
Jag är övertygad om att Anders Eklund och Ida Westergren är föräldrar till alla barn i uppräkningen, men jag skulle ändå vilja förstå varför personer från ett helt annat hushåll står mitt ibland dem och dessutom på ett sådant sätt att de kan antas som befryndade. Det står ju:
Walldén, Anders Wilhelm Andersson, Poliskonstapel
hu. Beda Elisabet Björklund
- fl.t. Kungsholmen 8/3 1907
d. Aina Wiktoria (eft. skilsmässa), född 15/6 -14
s. Gustaf Arne (eft. skilsmässa), född 27/8 -17
och av det drog både jag och kvinnan som bistod mig på Landsarkivet i Härnösand först slutsatsen att Beda Elisabet fått barn med Anders Eklund efter att han skilt sig (trots att Beda Elisabet stod som utflyttad och med en helt annan make).
Jag är förvisso en relativt modern människa, som är van vid slaviskt alfabetiska listor och databaser med utförlig sökbarhet, men jag tycker att även forna tiders bokförare och sekreterare borde ha haft någon sorts system att följa. Eller litade man mer på vad som var "mest logiskt"?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Utrymmesskäl. Hm. Okej. Tack.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Jag fann nu B. E. Björklund och A. W. Walldén i Stockholm och deras barn föds inom äktenskapet i Stockholm, den 3/1 1918 (son), den 22/7 1920 (dotter), 6/4 1922 (dotter).
Men vilket är rad 24? Jag har inte tillgång till boken. Är det s.u.ä. Ture Laurentius, född 1916 eller Aina Wiktoria (eft. skilsmässa), född 15/6 -14 som står på rad 24?
Det är Ture Laurentius och hans tvillingsyster Aina Maria som står på rad 24 och 25. Dock framgår det klart och tydligt där att det är en fortsättning på uppräkningen av Ida W:s och Anders E:s barn. Paret hade två barn med namnet Ture Laurentius. Båda dog unga.
Hfl i fråga är väl för ny för att ha hunnit komma ut hos Genline o.l.. Längderna för Gävle är tjocka och kan räcka från 1900-talets början ända till 1950-talet. Mina anteckningar är avskrifter från mikrofilmer i Härnösand.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus