Fille-språket
Min morfar, som föddes 1927 i Dalby i Värmland, och hans jämnåriga vänner roade sig som unga med att tala Fille-språket. Det bygger på samma princip som det mera spridda fikonspråket, vari det ord som ska kodas delas i två bitar och får de två bitarna omstuvade och insatta mellan stavelserna fi och kon:
Jag har slut på pengar =
Jag har slut på fingarpekon
Tala inte om trollen! =
Tala inte om fillentrokon!
Det speciella med Fille-språket är emellertid att det kodade ordet sätts in i ett anförande och får hela uttalandet att låta som en vederhäftig aforism eller ett bevingat ord:
"Jag har slut på pengar", sa Fille =
"Jag har slut på fingar", sa Pelle
"Tala inte om trollen!" sa Fille =
"Tala inte om fillen!" sa Trolle
Morfar lärde mig språket när jag var i sjuårsåldern. Vi har haft otroligt roligt tillsammans som talare av detta ädla mål, och ganska roligt har vi ibland haft åt dem som försökt tala språket, men misslyckats. Min mormor förstod aldrig språkets regler, men kunde dra till med "Nu ska jag gå ut i köket och diska, sa Molle", vilket naturligtvis är helt fel.
När min morfar härom året fyllde 80 år, hade jag skrivit en dikt som jag läste upp på hans födelsedagsfest. Dikten hade inslag av Fille-språk, eftersom det har varit en röd tråd genom våra år tillsammans. Många personer närvarade vid uppläsningen, och det kanske var ett av de få ögonblick då Fille-språket har exponerats för en bredare publik. (De flesta förstod nog inte ens vad dikten handlade om.)
Kvällen före festen satt jag och mamma hemma hos morfars mellersta lillasyster, och hon fick läsa dikten. Hon rördes till tårar, för hon kände igen Fille-språket sedan barndomen. Det var första gången hon kom i kontakt med språket på över ett halvsekel! Hon trodde att språket hade fallit helt i glömska, och hade aldrig uppfattat att hennes bror och jag brukat roa oss med det.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#0 Trevligt! Du får nog arbeta hårt om du skall rädda det åt eftervärlden…
Jag tror inte att vare sig fenomenet eller principen är speciellt unik. Andra här på forumet har kanske stött på liknande kodspråk.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#0 Det var en enormt trevlig gest. Själv var jag i min barndom en hejjare på Rövarspråket och talade det faktiskt helt obehindrat.
Jojagog totalolaror rorövovarorsospoparoråkoketot!

Vi hade en annan variant som vi kallade bärspråket: Skolber vilber gålber tillber sjölber?
Betyder: Ska vi gå till sjön?
Inte så avancerat kanske, men dom vuxna hade i alla fall svårt att hänga med, vilket ju också var meningen…
//Maria

#4 I vår familj var det mina föräldrar som använde bärspråket när jag som liten inte skulle veta vad som avhandlades.
#5 I min familj så pratade dom tyska så att inte ungarna skulle förstå.
Dom här språken har jag lyckligtvis aldrig drabbats av. Fattar ingenting! 

#6 I min familj viskade man de ord de inte ville att vi barn skulle höra. De orden finns det idag inget tabu över men då lät det ungefär så här:
"Har du har hört att XX och YY ska skiljas? (ordet i kursiv text viskades).
För några år sen var jag tillsammans med en kvinna från Järvenpää i Finland. När jag berättade för henne om Fille-språket serverade hon mig en finsk fikonspråksvariant som hon kallade Kontti-språket (Kontti-kieli):
Tarja Halonen > Korjatantti Kolonenhantti
Antagligen vränger man orden ut och in lite varstans i världen.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus