Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1436 ggr
Cheyenne
0

Vigselbevis i Amerika

Jag undrar lite över de skannade vigselbevis "Marraige Licenses" som finns tillgängliga via Familysearch Pilot site. Jättebra med skannade bilder men jag blir så förvånad över den knapphändiga informationen på själva vigselbeviset. Namn på kontrahenterna samt deras ålder i år och var vigseln skett samt när. Inget exakt födelsedatum eller var kontrahenterna föddes. Det är ju stor skillnad på en Johan Johansson född i Chicago och en född i Örebro men inte ens vilket land personen är född i eller/och om personen är Amerikansk medborgare, framgår.

Finns det vigselregister som ger mer information?

chrissan
0

Svar nej! Man brydde sig inte så mycket. Vad som finns är väl svensk-amerikanska kyrkböcker på Emigrantinstitutet, men dessa kan man bara få tag på genom att beställa sökning och betala 400 kr i förskott, väntetiden är nu 6 månader och man vet inte om den man söker finns med.

Cheyenne
0

Tack chrissan! Tycker det låter lite "oamerikanskt" att inte kräva mer av bröllopsparet men det är nog en fånig fördom jag har. Skäms

Cheyenne
0

Jag vill passa på att gnälla lite på mina emigrantsläktingar. Ni kunde väl ha bytt efternamn när ni emigrerade!!?

Först syskonen till min farfars far där tre systrar for till Amerika med efternamnet Johansson. Och så nu fyra syskon till min mormors morfar. Alla fyra for till Amerika, även de med efternamnet Johansson. Dessutom säger familjehistorien att min mormors morfar himself, for till Amerika och aldrig hördes av mer.

Sannes
0

#3 Jag tycker det känns skönt att det är fler än jag som har detta problem med efternamn på andra sidan pölen.

Cheyenne
0

#4 Ja, när man får typ 37654 träffar på Johan//Johannes/John i förnamn med efternamnet Johansson/Johanson/Johnson i olika kombinationer, ja då byter man nästan ihop.

Denna kommentar har tagits bort.