Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2044 ggr
AndersE
0

Släktgrupper på Facebook

Det finns rätt många grupper på Facebook för släkter. Och med alla olika definitioner på vad namn är. Grupper för människor med samma namn, eller med gemensam ana.

• Själv har jag en för ättlingar och ingifta till min farfars farfar. Där är jag nu uppe i 18 medlemmar! Jag lägger in olika länkar till hemsidor, artiklar och så. Och foton på äldre släktingar osv. Ingen aktivitet, men rätt kul ändå.
  • Jag har en snarlik för ättlingar till min farmors föräldrar. Där är det nu 16 medlemmar. Upplägg och övrigt samma.
  • Jag har en för sambons farföräldrars släkt. De samlas en gång om året (gåsmiddag) och tanken med sidan är att tipsa om nästa träff samt visa bilder från tidigare träffar. Bara 11 medlemmar ännu.

Har ni någon släktsida på facebook?

evakristina
0

Tycker det låter som en trevlig idé.

Hade samma tanke men har inte dragit igång ännu. Har över 30 kusiner på mammas sida och 12 morbröder/mostrar.

Kanske hade blivit några stycken i gruppen så småningom.

AndersB
0

Jag startade en grupp på skoj för alla med efternamnet Berg. Den har ju förutsättningar att bli stor… Ska visst vara landets vanligaste efternamn exklusive sonnamnen, åtminstone sett över tiden, enligt DISBYT-statistik.