Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 3047 ggr
Cheyenne
0

Transkribering av svensk ort

Jag har en person som emmigrerar och vid ankomsten till New York, Amerika, uppger att han kommer från Siffuigarden, Sweden. Här har det uppenbarligen uppstått en viss språkförbistring vid transkriberingen. Vilken ort/församling kan åsyftas tro?

En ledtråd skulle kunna vara att han vid ankomsten uppger en person i Varberg (Halland) som närmsta anhörig.

ambi
0

Sävsjögården, kanske Skrattande, angående diskussionen i Gamla bilder, AF!

Cheyenne
0

#1 Glad Skulle kunna vara men personen bör höra hemma i södra Sverige, antingen Halland, Skåne, Småland eller Blekinge.

svenne
0

#Siffuigarden" är inte alls säkert en socken som vederbörande kom från, det kan lika gärna vara namnet på den gård eller by som emigranten kom från.

Min morfars bror emigrerade 1913 till USA. Familjen bodde på en gård som hette Snåret i Tveta socken (S). I Ellis Island-registreringen står det att han kom från "Suaret - Sweden".

"Suaret" = Snåret (!) Så det kan vara lite kryptiskt att komma rätt.

Bjornen
0

Troligen tt gårdsnamn med ursprung i Sigfrid (Seffred).

Cheyenne
0

Tack för er input. Detta problem har gäckat mig sen igår, vaknade t om i natt och funderade på det.

Upptäckte dock precis att det faktiskt framgår av passagerarlistan att personens dotter uppges vara född i Gällared fs i Halland. Kontrollerade Gällared och där finns en by/ort vid namn Silfvagärde. Så det bidde Siffuigarden när han anmälde sin ankomst till Amerika.

Sorry to disturb you! Skäms

svenne
0

Disturb us? Vi svarar väl för att vi tycker det är roligt.Glad

Cheyenne
0

Tack svenne! Äsch, det är bara jag som skäms lite. Här har jag grubblat och grubblat och tre sekunder efter att jag slänger ut frågan här så ramlar poletten ner helt av sig självt. Obestämd

svenne
0

Jag känner igen det där, ibland ser man inte skogen för alla träd.Flört

Cheyenne
0

Nej och jag är ju så förbaskat närsynt att jag kliver rakt in i trädet innan jag upptäcker det.

Jag satt och tänkt på dessa immigranter som anlände till Amerika. Transkribering betyder ju att man överför det talade språkets ljud till skrift. Jag antar att immigranterna därmed fick uppge muntligen vid ankomsten var de föddes och/eller var de kom ifrån och att detta skrevs ner av en amerikan. Inte så konstigt att det ser ut som det gör ibland i passagerarlistor och listor över immigranter. Immigranter som kanske bara kunde några få ord på engelska. Kanske en Trelleborgare som bara talade bred skånska…!

svenne
0

Ja, man kan se konstigt skrivna ortsnamn i passagerar- och ankomstlistor och det beror väl på precis vad du säger, en amerikan skrev ner det han hörde av immigranten och så blev det lite tokigt.

EvaMorfi
0

Ni har väl sett Gudfadern 1 när den unge Vito kommer till Ellis Island. Han säger sitt namn, jag minns inte vad han hette ursprungligen, och att han kommer från Corleone. Den amerikanske tjänstemannen skriver att han heter Vito Corleone.

Säkert råkade en del av våra svenska utvandrare ut för samma sak. Jag hjälpte någon en gång med orten Norada. Jag gick i flera dagar och sög på ordet innan jag kom på det: Norra Råda. Jag tror orten ligger i Värmland.

bokesliden
0

#10 Det är inte ens säkert att den som skrev ned det immigranterna sa var amerikan… Skrattande

Cheyenne
0

Så här såg det alltså ut när immigranterna anmälde sin ankomst på Ellis Island

Foto 1

Långa köer

Foto 2

Både den fysiska och mentala hälsan kontrollerades

Foto 3

torsbo
0

De lär ha haft tolkar på över 50 språk på Ellis Island, så det var nog inte där namnen blev förvrängda utan senare när emigranterna skulle klara sig själva i USA.

Det där med namnförvrängning på Ellis Island lär vara en av de vanligaste genealogiska skrönorna i USA.

AndersE
0

#14 Fast när man läser på Ellis-dokumenten så tycker jag nog inte det bara är en skröna…

Bjornen
0

Det finns många brister i passagerarlistorna. När jag letar efter mina emigranter är det inte ovanligt varje person finns med som tre olika personer, med efternamn, patronymikon och med gårdsnamn.