Dop utanför kyrkan
Är det någon som vet varför man på 1910-talet döpte barn, ej i kyrkan, utan i prästgården? Trodde det var viktigt med "Guds närvaro" i kyrkan, dopfunt etc. Nöddop kan jag tänka mig skedde i hemmet, men annars …

Jag är född på 1950-talet och jag döptes av en präst hemma i salen hos mina morföräldrar. I stället för dopfunt användes bästa kristallskålen. Anledningen till hemdopet var att dom ville ha en mer familjär tillställning. Prästen stannade kvar efter dopet och umgicks över en kopp kaffe.
Jag är född -60 och döptes i mina morföräldrars hem. Jag har nog uppfattningen (dåkigt faktaunderbyggd) att det var vanligare förr att man inte döptes i kyrkan. "Förr" i mitt fall är ju när jag själv döptes. Hur det såg ut på 10-talet vet jag ej.

Jag är döt hemma. Jag tror att dop utanför kyrkan är mycket vanligt i alla tider. I dopboken finns i bland anteckningar döpt hemma eller i prästgården. En tanke jag har haft att kanske barn döptes på avstånd eller via ombud. Faddrarna kunde ha ombud och då borde väl barnet också kunna ha ombud.
Barnet skulle döpas så fort som möjligt och om barnet dog mer en vecka gammal odöpt så fick prästen böta. Modern hade inte tillträde till kyrkan förrän hon renats. Många hade lång väg till kyrkan och jag tror att man inte transporterade barnet flera dagar för att komma till kyrkan. Ibland hittar man barn födda och de hade knappast hunnit till kyrkan på så kort tid så att dopet kunde ske i kyrkan. Det är ju bara i undantagsfall när barnet föddes i närheten av kyrkan (ett fall när barnet föddes i Leksands kyrka)
Jag funderar på detta - i modernare tid i alla fall - att man ju ofta har en bjudning i samband med dopet och att det därför är prkatiskt att ha dopet i samma lokal.
I mitt fall alltså i mormor och morfars hem.
Jag är född 1959 och döptes i prästgården.
Min brorson är döpt i kyrkan och min brorsdotter är döpt hemma på 1990-talet

Jag är också döpt hemma, prästen hette kyrkoherde Artur Ransjö och dopbeviset har jag kvar. Dop i hemmet eller i prästgården var mycket vanligt. Jag skulle tro att fler barn under alla år är döpta i prästgården och i hemmet än i kyrkan.
Även förrättande av vigslar var mycket vanliga i prästgården.

Tack för all info. Hade inte reflekterat över detta tidigare. Förutsatte naivt att alla döptes i kyrkan, i a f på den tiden kyrkan hade alla i sitt grepp.
Döpas med ombud låter osannolikt, men vad vet jag. I vissa trakter var det nog lång väg att resa med en nyfödd för att komma till kyrkan.