Emigrerade och kom tillbaka
En av mina anfäder, Johan Gustafsson, född 1861 i Svärdsjö socken, fick 1897, 1900 och 1902 tre oäkta barn med en Anna-Greta Hedlund bördig från Torsåker.
Enligt en utredning som jag tagit del av, men vars upphovsman jag inte får tag på, emigrerade Johan Gustafsson via Gävle till USA 1903.
1904 gifte sig Johan och Anna-Greta, efter att Johan "erkänt sig vara fader till Anna-Gretas barn födda 1897, 1900 och 1902" och de fick sitt sista barn 1908.
Jag har letat efter Johan i emigrantlängderna, men gått bet. Två av hans systrar emigrerade verkligen, men hur kan jag hitta de dokument som kan styrka att Johan emigrerade, och när han kom tillbaka till Sverige?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Kanske, men personen jag söker var 42 år då han utvandrade, och hette Johan, inte John. Jag vet i och för sig inte hur noga de som förde in uppgifterna i längderna tyckte att det var med såna petitesser. Det kan hända att jag har hittat posten i #1 själv, men ignorerat den, eftersom uppgifterna inte stämmer helt överens med uppgifterna i de svenska kyrkböckerna.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#2 Den person jag hittat ser ut att ha varit hemma på besök, dvs ha utvandrat tidigare. Kan din Johan ha varit i Amerika mer än en gång?

Det kan ju vara denne man i 1900:
Post 3300981
Gustafsson, Johan
Statskarl
f. 1861 i Svärdsjö (Kopparbergs län, Dalarna)
Ogift man, ensam i familjen
420/1:2
Gävle (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Svärdsjö
Var Anna Greta född i Torsåker? Jag hittar ingen lämplig

Utvandrade gjorde han:
Post 972447
Gustafsson, Johan
Stations karl (ogift man)
f. 8/9 1861 i Svärdsjö, Kopparbergs län (Dalarna)
Utvandrad 21/7 1903
från I: 2 420, Gävle, Gävleborgs län (Gästrikland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 339
Emibas emigrationsakt: Gävle X 1903 325
#5 Det skiljer bara tre dagar från min notis i #1…

Man kan ju undra om han reste. Det vi kan se är att han tog ut betyg för att resa. Jag har lite svårt att hitta någon lämplig kandidat som kommer fram till USA 1903. När 1904 gifte han sig? Kanske blev resan aldrig av, kanske ångrade han sig?
#4 - Du har hittat rätt man! Anna-Greta föddes 1864-03-26 i Torsåker med efternamnet Hedlund. Hon var först gift med en Anders Johan Albin Björklund från Västerås och hade med honom fyra barn. Denne Björklund försvann sedan spårlöst! I en husförhörslängd "uppgifves [han] vara rymd" och i "Sveriges befolkning 1900" står han upptagen som "qvarstående obefintlig". Anna-Greta tog ut skilsmässa från denne spårlöst försvunne man den 29 april 1904.
#5 - Tack så mycket!
#7 - Anna-Greta och Johan gifte sig den 26 augusti 1904. Jag har själv varit inne på tanken att Johan kanske aldrig emigrerade. Han hade redan tre barn och fyra fosterbarn som han ju egentligen borde ta ansvar för, men han kanske tyckte att ansvaret blev för tungt för honom och iscensatte en skenemigration. Kanske inspirerades han av Anna-Gretas förste make som faktiskt försvann spårlöst?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Man borde kunna se i flyttlängderna och senare hfl om han kom tillbaka från någonstans, men Gävle finns inte scannat efter 1900.
Vi har alltså uppgifter på att Johan Gustafsson emigrerade till USA den 21 juli 1903 och gifte sig i Sverige den 21 augusti 1904.
I Gävle Heliga Trefaldighet AIIaa:10, s. 3727, står det "Bet. återl. 10/12 1903" i spalten "Infl. eller överf.". Kan detta vara Johans datum för återflyttning till Sverige?
I spalten "Frejd" har jag inte lyckats tyda exakt vad som står, men något i stil med "Får ej betyg utan att anmälan därom göres vid Fattigvårdslegiän". Hur ska det sista ordet sannolikt tolkas, och kan villkorandet av betygsutfärdandet ha haft att göra med Johans utflykt till Amerika?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Jag får en känsla av att han "gjorde sken av" att emigrera alternativt ångrade sig. Han återlämnar ju flyttbetyget drygt 5 månader senare. Men jag kan ingenting om emigrantforskning så jag väntar spänt på vad de som har kunskapen säger.

Johan Gustavsson var född i Lumsheden. Systern Anna Lisa född 1855 emigrerar med ett oäkta barn 1888. Systern Brita Johanna född 1864 emigrerar 1891.
Han hade också en moster med familj som emigrerar 1868 samt en ogift moster 1871.
Att han tog ut flyttningsbevis och ev. hade det på fickan innebär att det inte kunde bevisas att han var ogift. Vanligen innebar detta att det krävdes annonsering i Post och Inrikes tidning. Även för hustruns skillsmässa borde krävas annonsering.
Aha. Det kan alltså ha varit en skenemigration i syfte att släta över att han levde i synd med en kvinna?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Nu har jag nog hittat allt som går att hitta i husförhörslängderna om den här mannen i alla fall. Han dog i Sverige den 13 november 1924, och tre av hans fem barn levde och bodde i Sverige. Emellertid finns det en notering som jag gärna skulle vilja få förklarad. Jag har sett samma sorts notering på flera ställen i t.ex. Obefintlighetsboken, där de människor hamnar som försvinner spårlöst eller flyttar utan betyg.
I hfl Gävle Heliga Trefald AIIa:10, s.3727, står det om Johan Gustafsson: Oatt. 21/7 - 03 - 10/12 - 03.
Jag förstår att det säkert har att göra med Johans planerade, men sannolikt avstyrda resa till Amerika. Men vad motsvarar det i dagens ordalag att man är "oattesterad"? Är man inte skriven i landet? Är man befriad från att betala skatt? (Själv bodde jag i Norge den 31 augusti 1998 till den 14 oktober 1999. Var jag "oattesterad" i Sverige då?)
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Han tog tydligen ut flyttattest den 21/7 1903. Av allt att döma återvände han till pastorsexpeditionen i Gävle, möjligen efter en tur till Amerika, utan att ha papper på var han varit (eller på att han inte gift sig) under tiden. Det tyckte prästan var alltför lång tid för att passera opåtalt. Därav noteringen.
#15 - Aha. Där ser man ett konkret exempel på pastorsexpeditionens dåtida roll i samhället.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus