Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 4614 ggr
Cavinka
2009-08-15 14:03
0

Anders Trulsson

Denne persons öden har jag gått bet på. Har sökt hjälp i ett annat forum men det ledde tyvärr inte till något resultat. Detta vet jag om honom:

Anders Trulsson född 1845-11-18 I Naverstad sn, Bohuslän. Dömd 1865-07-21 för dråp och rån till livstids fängelse och vatten och bröd.

Frigiven den 2 juni 1890 på grund av Kgl. Majts. Nåd. utslag den 23 maj 1890 och förpassad till Karlskrona där han av Firman T.H. Wolff erhållit laga försvar. Enl. uppgift från Centralfängelset i Karlskrona 1890-12-31.

Firman Wolff höll på med stenhuggeri på bl Tjurkö och har letat där efter  hoonom utan resultat.

Vad jag inte förstår är bl a att om han blev frigiven varför skulle han då förpassas till Karlskrona? Efter 1890 finns det inga spår av honom i Naverstads husförhör utan han står som obefintlig.

Någon som har någon idé om hur jag skall bära mej åt?

lisopasi
2009-08-15 15:52
0

Hur vanligt är namnet "Truls" i Bohuslän? Gissar att det är ganska ovanligt. I trakterna av Tjurkö i Blekinge var det mycket vanligt, kanske hans föräldrar kom där ifrån så han blev kanske förpassad till släkt. Bara en ide

svenne
2009-08-15 15:56
0

I SvBef 1900 är han i alla fall fortfarande skriven i Naverstad.
Jag kan dock inte hitta honom i församlingsboken 1900-1921 AIIa:3 där han borde står under "å församlingen skrivne".
Skumt.Obestämd

Cavinka
2009-08-15 16:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lisopasi: Truls är relativt vanligt i Bohuslän. Föräldrarna var från Naverstad.

Svenne: Nej han finns inte i den boken som du hänvisar till, varken å församlingen skrivna eller på den gård han kom från. Jag  bad Landsarkivet i Göteborg titta efter i Obefintligthets boken och där fanns han inte med.

Borde det finnas något spår av honom hos den firman som gav honom laga försvar?

Jag bifogar frigivningsbevis från Karlskrona. Han hade gott om pengar när han frigavs.

chrissan
2009-08-15 16:43
0

Jag har sett flera som rymde till Amerika från Tjurkö

Cavinka
2009-08-15 17:08
0

Tanken har slagit mej att det var det han gjorde. Har du sett dessa noteringar i husförhören?

Hittade en länk till Bekinge museum som tydligen har listor med anställda i stenbrotten på Tjurkö. Får se om det ger något. Jag har talat med släktingar till denne Anders för att höra om de visste något om honom efter frigivningen. Men nix, inte ett skvatt, men kanske det är så att man inte ville tala om detta, jag vet inte.

pertho
2009-08-15 17:19
0

Jag tittade också runt litet. Wolf var ju ett stort företag och hade troligen verksamhet på flera platser, inte bara på Tjurkö. Det kan kanske löna sig att gå igenom inflyttningslängderna för Blekinges kustsocknar. Om jag varit arbetsgivaren skulle jag inte i första hand placera den frigivne fången tillsammans med fångarna i Kronoarbetskåren som var förlagd till Tjurkö.

Beträffande de intjänade pengarna var det inte vanligt att den frigivne fången fick dem direkt i handen. Han brukade få en enkel biljett till hemorten. Resten skickades till prästen.

Cheyenne
2009-08-15 17:34
0

#4 Just det här med att han skulle ev. ha emigrerat till Amerika; Hur gick det till? Resa under falskt namn eller kan han ha mönstrat på någon båt (Karlskrona Sjömanshus låg ju rätt bra till) och sen hoppat av i Amerika eller varför inte England eller Australien…!?

Cavinka
2009-08-15 18:12
0

Pertho: Jag vet inte varför jag har jag har koncentrerat mej på Tjurkö. Det behöver, är, inte den församlingen.

Får ta reda på vilka andra socknar som kan komma ifråga. Det blir till att plocka fram AD och se vad där finns, och en karta naturligtvis. Blekinge är ett svart hål för mej.

pertho
2009-08-15 18:21
0

#8. Ja, jag är också helt obevandrad i Blekinge. Har Du frågat Christian på Ostkanten? Det är väl hans hemmavatten.

svenne
2009-08-15 19:01
0

Amerika är nog inte helt uteslutet.
Hittade i EmiWeb en svensk, Anders Trulsson som åkte från Köpenhamn till N.Y. 1895. En del svenskar utan giltigt flyttningsbetyg från hemsocknen reste från just Köpenhamn då de därmed blev lite mer anonyma, så att säga.

Hoppet grusades dock rejält när det framgick i passagerarlistan vid framkomsten till Ellis Island att denne Anders Trulsson var 20 år vid framkomstregistreringen.
Ack ja…

svenne
2009-08-15 19:57
0

Det var en riktig jäkel att gäcka oss.
I Naverstad A1:16 (1881-91) finns han på sid. 99, Sögård, bor hos sin bror Alfred m. familj. I nästa HL A1:18 sid 328, fortfarande hos brodern i Sögård står en notering, överförd till obefintlighetsboken, sid. 104 år 1898. Problemet är bara att det inte finns någon obefintlighetsbok inbakad i husförslängden, i de flesta fall finns obefintlighetslistan längst bak i husförhörslängden/församlingsboken. Den måste finnas separat på LA i Göteborg och av någon anledning har den inte blivit scannad och tillgänglig varken på SVAR eller Arkiv digital så det verkar vara stopp där och han kan rimligtvis inte ha varit kyrkoskriven någon annan stans heller, samtidigt. Han måste ha stuckit till staterna eller upphållit sej på annan okänd ort.

Cavinka
2009-08-15 20:59
0

Skall in till Göteborg i veckan som kommer och skall då be att få titta i boken.

Jag kan inte förstå hur han bara kan försvinna så där. Någonstans måste det väl finnas ett spår efter honom. Jag hade hoppats på en bouppteckning som kanske kunde ge lite klarhet i det hela. Fadern dog under hans tid i fängelset men vet ej när modern dog. Skall titta efter på det.

Det var ett ganska förfärligt brott han begick. Han slog ihjäl sin kusin som skulle åka till Amerika och som hade fått ut sitt morsarv och hade gott om pengar. Efter en auktion där det inmundigades mycket starka drycker så tappade Anders Trulsson tydligen besinningen och begick brottet.

svenne
2009-08-15 21:47
0

Du skriver i #3 att du bad landsarkivspersonalen att titta i obefintlighetsboken utan att hitta något. Jag tror att dom helt enkelt har missat honom. En bekant till mej betalde 400:- till LA i Uppsala för att de skulle kika efter ett dödsdatum för en ana. Han fick svaret att de inte hittade det, men det tog ungefär tio minuter för mej att hitta uppgiften åt honom i SVAR:s scannade böcker på nätet, så man kan nog inte lita på LA:s personal till hundra procent.

Cavinka
2009-08-15 22:26
0

Jag fick inte titta i boken själv eftersom, eftersom den omfattades av offentlighetsprincipen.

Jag har en släkting som tillgång till boken för 1920-1940 och får be henne gå igenom den noggrant.

svenne
2009-08-15 22:44
0

Försök att få en tidigare bok, ca år 1900 och framåt, i boken 1920-1940 är det väl tveksamt om han fortfarande levde.  År 1920 skulle han ha varit 75 år gammal.

pertho
2009-08-16 00:16
0

Till att börja med bör någon läsa originalet av högra kolumnen i Naverstad AI:16 sid 99, som Svenne hittade. Där står om frigivningen och om att han är i Karlskrona i försvar hos Wolf. Resten av den noteringen klarar jag inte.

Dessutom finns längst till höger ytterligare en notering; ännu mera svårläst, där ordet fängelse ingår. Den kan förstås vara tidigare.

Det kan väl vara så, att obefintlighetsboken är en del av mantalsförteckningen och inte hör till kyrkoböckerna. Eftersom han aldrig tagit ut flyttattest från Naverstad lär han inte heller finnas införd någon annan stans. Obefintlighetsboken, vad den nu är för något, innehåller knappast något annat än namn, födelseuppgifter och senast kända uppehållsort. 'Utriket ort' verkar högst troligt och då heter han nog inte heller Anders Trulsson. Kanske Daniel de Munck eller något sådant.

Med tanke på summans storlek och den vikt man alltid fäster vid det kamerala, bör det någonstans finnas en notering om vad fängelset gjorde med hans tre tusen. Dem har knappast lämnat efter sig godvilligt.

chrissan
2009-08-16 00:21
0

Häpp! Äktenskapsledighetsbevis  härifrån afsänt till pastor vid Centralfängelset 1/11 1890.

Sedan något om fängelse med annan penna. Åkte han in igen?

chrissan
2009-08-16 00:47
0

SE/LLA/10256/F 6

Tillhör arkiv :

Centralfängelsets i Karlskrona arkiv

Ska vara fångarnas kontoböcker. Det finns massor av anra delar i arkivet som skulle kunna ge mer besked, men de finns i Lund

chrissan
2009-08-16 01:04
0

FH Wolff stenbrytningsföretag hade arbetsplatser på många ställen, bl a Göteborg så han kan ha varit på något av dessa. Om han frigavs så borde han inte vara i kronoarbetskåren, det dömdes man till som straff. Men han hade säkert lärt sig att bryta sten under sina 24 år som fånge, det var väl den arbetsträning man fick på den tiden.

Men…med 3000 kronor kunde man köpa sig en Amerikaväst, det var en förmögenhet. Och inte bryta sten.

lisopasi
2009-08-16 02:03
0

Närmast Tjurkö ligger Sturkö, sedan har vi socknar som Torhamn (mitt specialområde), Jämjö, Ramdala, Lösen, Augerum mfl

pertho
2009-08-16 09:50
0

I Handelskalendern 1885 står F. H. Wolff i Karlskrona som Skeppsredare med export av sten till Tyskland. Tax.v. 32 000;-.

På Tjurkö står F. H. Wolff ssom ägare till Tjurkö Stenhuggeri. Tax. v. 20 000:-.

Om Trulsson som fri man bosatt sig någonstans inom landet borde han ha tagit ut flyttbetyg från Naverstad. Om han däremot direkt blivit anställd på Wolffs eget fartyg kunde han slippa det för en tid och sedan på lämplig plats försvinna, utan att behöva det papper där det skulle ha stått att han dömts förlustig av medborgerligt förtroende. Sannolikt hägrade Amerika.

Cavinka
2009-08-16 13:56
0

Pertho, noteringen som du ej kunde läsa är en hänvisning till Kriminalregistret för församlingen, dom nr 24.

Lite undrande över äktenskapsledighetsbeviset till Karlskrona. Skulle han gifta sej, måntro???

svenne
2009-08-16 14:47
0

#22 Äktenskapsledighetsbeviset var en försäkran från prästen i hemförsamlingen att inga hinder förelåg avseende ett eventuellt äktenskap, så det var inte alls säkert att han gick i giftastankar, endast ett intyg för att inga hinder förelåg om han skulle vilja ingå äktenskap.

pertho
2009-08-17 13:29
0

Med ledning av ovanstående och med hjälp från Dido (som tydligen inte längra själv skriver här ) vill jag försöka med en sammnfattning och någon slutsats.

I November 1890, fem månader efter sin frigivning, begär och får Anders Trulsson ett ledighetsbevis från Naversta via fängelset i Karlskrona. Om han flyttat till en ort i Sverige hade han varit tvungen att ta ut en flyttattest i stället. Det borde han förstås ha gjort, även om han flyttade utrikes, men det finns massor av exempel på folk som flyttat till Amerika och andra ställen utan en sådan attest. Om han tänkte gifta sig i Sverige hade han måst ta ut lysning i Naversta så länge han var skriven där, men det har han aldrig gjort.

Den, som jag tycker, mest naturliga förklaringen till  detta, är att Anders pål hösten 1890 har funnits i eller kring Karlskrona, sannolikt i tjänst hos Wolff. Han har aldrig registrerat sig i någon församling i Sverige, vilket gör det troligt att han varit till sjöss på Wolffs fartyg.

Hösten 1890 har han planerat en flyttning eller rymning och tyckte att han kunde behöva en identitetshandling, nu eller i framtiden. Något flyttbetyg ville han inte ha, för där skulle det stå att han var dömd för mord och berövad medborgerligt förtroende. Med ledighetsintyget och, förhoppningsvis, sina 3000 gav han sig iväg till främmande ort. Jag tror inte att det lönar sig att söka honom i några kyrkböcker i Sverige. En flyttning utomlands behöver ju inte ha skett via de reguljära kanalerna. Han kan t. ex. ha tagit hyra på en båt i en hamn ute i Europa och på så sätt kommit iväg.

Det är osäkert, varför han egentligen tog ut ledighetsbeviset. CJL Almqvist var väl inte den ende svenske bigamisten i Amerika, så det intyget borde han ha kunnat klara sig utan. Kanske var detta en bland straffångar spridd metod att ändå skaffa sig någon officiell identitetshandling som var neutral i fråga om frejd.

Det som kunde ge mera fakta just nu är Wolffs arkiv, om det finns, fängelsets räkenskaper beträffande utbetalningen av Trulssons penga och fängelsets in- och utgående handlingar kting tiden för ledighetsbetygets utfärdande. Det är ju det sista hittills påträffade livstecknet.

.

Cavinka
2009-08-17 14:48
0

Jag tycker att din sammanfattning är väldigt bra. Ledighetsbeviset skickades konstigt nog till Centralfängelset i Karlskrona vid en tidpunkt då han borde vara på fri fot. Det kanske var den enda myndighets-kontakt han hade kanske.

Undrar hur man kan få tillgång till de arkiv som borde finnas för firman Wolff? Finns de  på Landsarkivet i Lund eller i Karlskrona stad?

Enligt dej så har han troligen inte begärt utflyttning om han nu åkte till Amerika så jag kan nog lägga ner mitt letande i inflyttning-, utflyttning- och vigsellängder.

Försökte hitta Franz Herman Wolff men lyckades inte med det heller. Jag hittar honom inte i Sveriges Befolkning 1890 där han borde finnas.

pertho
2009-08-17 15:56
0

Enklaste fortsättningen bör vara att ta ut de informationer som ytterligare finns i fängelsets arkiv. De bör finnas på Landsarkivet i Lund. Där bör bl. a. finnas ytterligare uppgifter om ledighetsbeviset. Har Trulsson själv begärt det eller har det tagits in av någon annan orsak osv?

Franz Herman Wolff skall ha dött 1886. I folkräkningen 1890 finns en fabrikör Anton Ruben Wolff i Karlskrona, född i Hamburg 1861. Det är troligen en son som drev firman vidare under oförändrat namn.

Cavinka
2009-08-17 17:14
1

Jag skall kontakta Landsarkivet i Lund och se vad de kan stå till tjänst med. Tack för all hjälp och alla uppslag jag har fått. Återkommer om jag hittar något intressant.

pertho
2009-08-18 14:18
0

Det finns tydligen en diskussion i Anbytarforum från December 2008 i ämnet Anders Trulsson. Där skriver signaturen Cavinka om en notering i 'kriminalregistret för socken' med samma innehåll som det som står i husförhörslängden enl #16 ovan. Där talas om en uppgift från Centralfängelset i Karlskrona daterad 31/12 1890. Husförhörslängdens uoogift i samma ämne är odaterad, men bör ha tillkommit innan noteringen om det afskickade ledighetsbeviset, som skall ha sänts 1/11 90.

Finns detta kriminalregister tillgängligt på något sätt? Vem har fört det? Jag hittar det inte i NAD.

Cavinka
2009-08-18 14:42
0

Kriminalregistret är filmat av AD och ligger under GII:1 som nr 21 i Naverstad.Vad jag kan flrstå så är det prästen som har fört det.

Jag försökte titta lite grand i går på Wolff men det var inte lätt. Jag hittade honom i Karlskrona Tyska församling. Det finns en notering om att han har flyttat till Halland utan bevis. Jag ser inte att han har någon familj utan han verkar vara ensam. Född 1821, tror jag det var.