Gemensamma anor
Vad säger ni - ska vi försöka klura ut om vi har några gemensamma anor långt tillbaka i tiden? Om man går tillräckligt långt tillbaka i släkten brukar de flesta ha någon ana som är adlig eller av prästsläkt. Då dom ofta gifte sej med likasinnade finns en chans att vi har samma namn i våra träd. Om så är fallet vore det skoj att se hur vi är sammanlänkade. Är det någon som har följande namn i antavlan; de Besche, Tott, Behm, Krum, Svinhufvud, Hising, Du Reés eller Silfversparre? Berätta gärna vilka namn ni har så kan jag kika om dom finns bland mina anor.
#0 Ingen av dem! 
Jag har massor av Andersson!
Skämt åsido så hittar man namnlistor i mitt släktträd på nätet - ellerstrand.se

1# Jag hittade en Westergren från Norrtälje bland dina anor! Jag heter också Westergren och är från Norrtälje. Min gren kommer från Ljusterö så jag antar att det är en annan släkt.
#0 Inte så långt bakåt jag kan se, en präst tror jag det finns, annars bara bönder, torpare och sågverksarbetare. 
Mina präster och militärer har jag i Finland, men flera grenar hamnar i släkten Sursill, som härstmmar från en bonde Erik Ångerman i Teg, Umeå så där kanske finns något… Det sägs ju att halva Finland har någon koppling dit. :-)
Adelssläkterna är också därifrån, jag kommer in på den adliga ätten Stierncreutz (tidigare Teit, från Pernå) med en anmoder (mm ff mf fm) som dog 1754, samt Hästesko av Målagård, och vidare till Wildeman, Dufva i Finland, Frille, Garp, Tavast, Fleming mfl från 1600-talet och bakåt.
Men till största delen är det naturligtvis också vanliga bönder i mitt träd, iikaså i Finland, Tavastland, Savolax samt Norra Karelen.

Jag har en Katarina de Besche i släkten gm en Henrik de Trie, dock har jag inte fullt ut verifierat den grenen än. Hon är min farfars farfars morfars morfars farmor i sådana fall. Katarina får sonen Peter Pierre och dennes barnbarns barn är Peter Ulrik de Flon (f 1776 i Gärdserum, H död 1812 i Ukna, H) den förste jag har helt verifierade data för.

Jag har Wehrkamp och Ennes i släkten (Hbg/landskr) + lite soldater och en hel massa bönder.

#4 Jag har också namnen Frille, Garp, Ångerman, Tavast och Fleming bland mina anor! Från mej till Fleming ser linjen ut så här:
Lissan56 - Westfelt Maud - Westfelt Bo - Åberg Ellen - Ekerman Klara - Ekerman Nils - Ekerman Carl - Silfversparre Christina Ulrika - Silfversparre Lars Johan - Silfversparre Erik Knutsson - Ulfsparre af Broxvik Magdalena (f. 1630) - Fleming Margareta (1610-1650) - Fleming Lars Hermansson (1560-1597) - Herman Persson Fleming (- 1583) - Per Hermansson Fleming (ca. 1480 - 1519) - Herman Magnusson Fleming (ca. 1440 - 1490)
Min Ångermanana är lite osäker, kanske kan du hjälpa mej där! Jag har en Margareta Pehrsdotter Ångerman gift med Daniel Kröger d.ä. (död 1616 i Gävle). Fadern bör ju heta Pehr Ångerman men honom har jag inte lyckats hitta, känner du till honom?
Jag har fler finska anor; Stålarm, Boije af Gennäs, Fahlstedt, Pruner, Kuhlberg (Kugelberg) mm
Hej #7, vad kul med nån att dela anfäder med..! :-) Din ana Herman Magnusson Fleming är kusin till min Johan Fleming (död efter 1517), domhavande.
Ang Ångerman så känner jag inte till det du nämner, men namnet Ångerman i mitt fall hänger ihop med att han (Erik) troligen kom därifrån och således fick det namnet då han levde i Umeå. Så kan det ju vara i ditt fall också, utan att de är släkt…
De övriga släkterna känner jag igen, men har inga egna anor i dessa.
Min morfars farmors farmors morfars mormors morfars mor hette Magdalena Hising. Hon var gift med Johannes Rudbeckius som grundade gymnasiet i Västerås.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#8 Mina uppgifter slutar med Herman Magnusson Fleming. Vilka var hans föräldrar och syskon? Vill gärna knyta ihop våra led om det går, så berätta gärna hur ledet ser ut fram till dej också!
#9 Magdalena Hisings farbror; Mikael Olofsson Hising är min ana. Han var gift med Anna Andersdotter. Dom hade sonen; Olof Mickelsson Hising som var gift med Anna Hansdotter Leffler. Deras dotter; Magdalena Hising var gift med Petter Eckman I. Sonen Petter Eckman II var gift med Anna Lemoine och dom hade sonen Petter Eckman III som var gift med Margareta Medén. Dom hade sonen; Petter Eckman IV gift med Anna Maria Sandel. Dom hade dottern Maria Eckman gift med Anders Gussander. Deras son; Per Ulrik Gussander var gift med Mathilda Hedman. Deras dotter Mathilda Gussander var gift Westfelt och då är vi framme vid min morfars farföräldrar.
#9 Hur ser ledet ut från Magdalena till dej? Jag har flera led av hennes anor i datorn, kanske finns dina förfäder med där!
#10 - Så här:
14.Magdalena Hising
13.Nils Rudbeck
12.Magdalena Rudbeckia
11.Elsa Wallvik
10.Elisabet Chenon
9.Dionysios Chenon
8.Johanna Magdalena Chenon
7.Sigrid Jönsdotter
6.Per Modén
5.Maria Modén
4.morfars far
3.morfar
2.mor
1.raphanus
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#11 Din ana 10, är det denna: Elisabet Engelborg Chenon född 1722-11-18? I så fall har jag leden fram till henne. Har du lust att berätta vem hon var gift med?
#10 Din Magnus Hermansson Fleming är sonson till Klas Fleming (död efter 1427) och hhu Cecilia, som blir de gemesnamma anora till oss. Klas är son till Peder Fleming (död 1406), son till Claus som är den äldsta kända personen i släkten Fleming (levde 1354),.
Min väg dit är:
Leif Persson (1972- )
Mirjam Kokkonen (1930-2002)
Hanna Savolainen (1907-1991)
Paul Savolainen (1864-1919)
Zachris Savolainen (1824-1908)
Maria Lovisa Hoffrén (1791-1879)
Johan Abraham Hoffrén (1762-1821)
Catharina Elsiabeth Jack (1725-1787)
Anna Maria Elephant (1695-omkr 1741)
Ebba Hästesko av Målagård (omkr 1670-efter 1740)
Ebba Samuelsdotter (Wildeman) (d. efter 1678)
Samuel Samuelsson (Wildeman) (d 1658)
Samuel Arvidsson (Wildeman) (d. 1612)
Arvid Olofsson (Wildeman) (d. omkr 1590)
Anna Johansdotter Fleming (d. före 1545)
Har skrivit lite om Elephant och Hästesko på min sajt www.lpgenealogi.se
/ Leif

Jag skulle vilja framföra att jag inte tror att denna tråd - i dess nuvarande utformning - är det bästa sättet att diskutera gemensamma anor. Risken finns att det enkom kommer att bli en evighetslång tråd där alla ska räkna upp eventuella adliga släkter/prästsläkter i sitt släktträd och i slutändan har inget vettigt framkommit i alla fall förutom ett konstaterande att någons mf fm fm mm syster via gifte är släkt med någons ff mf mf mm. I slutändan kommer tråden också att bli oöverskådlig med olika diskussioner om olika släkter/specifika personer som löper både parallellt och huller om buller med varandra under samma tråd.
Jag skulle därför gärna tipsa er om att hellre skapa en ny tråd med ett släktnamn alternativt en specifik person som rubrik och har en tydlig fråga runt släkten/ den specifika personen. Är någon på forumet befyndrad med den efterfrågade släkten/den specifika personen lär det framkomma.

Den här tråden är väldigt intressant för många, men kommer att bli helt oöverskådlig eftersom det är många som skriver. Kunde ni inte lägga upp en tråd för varje släkt så att alla intresserade kan hitta dit, nu och i framtiden? Det skulle bli mycket bättre!
#12 - Titta här, men följ gärna Cheyennes råd, och starta en egen Hising-tråd!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#14 och #15 Låter som en bra ide. Skulle man inte kunna skapa en ny rubrik i listen till vänster och namnge den Anträd eller Antavlor el. dyl. ? Då kan man som egen rubrik skriva in ett släktnamn där, sen lär ju de olika släkterna ändå gå in i varandra då en generation innehåller två släktnamn och nästa fyra o.s.v

En eventuell ny rubrik får Anders bestämma om men jag tror dock fortfarande att det
1) Ska finnas en direkt och tydlig fråga/frågeställning kopplad till rubriken, dvs om en specifik släkt eller en specifik person.
2) Den fortsatta diskussionen ska därmed ha en tydlig koppling till rubriken. Kommer man in på andra släkter kan det i många fall vara mer lämpligt att starta en ny tråd. Dock kan man gärna länka till en tidigare diskussion och skriva "Detta är en fortsättning på diskussionen under tråden si och så", fortsätter här med diskussion runt släkten si och så!"
Nu finns en ny grupp - 27. Släkter

#19 Anders, vad gör vi med denna tråd - flyttar eller tar död på? 
#20 Jag flyttar…

Kul tråd, men jag saknar adel och präster i släkten. Dock har jag släkt ifrån Finland och på Ljusterö.

Vad ska man ha som signatur tro?