Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1852 ggr
Lissan56
0

Saknad i födelseboken?

Har för vana att ta kopior från födelseböckerna på mina anor. Upptäckte att jag fortfarande saknar några utdrag. Min ana Clara Helena Wilhelmina Ekerman född i Klara fs. Stockholm 1844-06-30 saknas. Har letat vid flera tillfällen men inte hittat henne där. Hoppas nu att det är jag som varit blind. Det har hänt förr. Flört

Föräldrarna bodde på samma adress, Fredsgatan 13, från 1842. Syskonen finns med i Klaras födelsebok. Det står även i vigselboken att hon är född detta datum i Klara fs. Alltså, det måste vara nåt fel på mina ögon eller?

Hittar någon födelsenotisen önskar jag bildbevis här!

svenne
0

Det finns två olika dopvolymer som innefattar året 1844.
CIC:2 samt CIC:8.
Har kikat igenom hela året 1844 i båda två, men jag kan iaf inte finna henne. Det hände ju tyvärr då och då att någon födsel inte blev införd i böckerna.

Cheyenne
0

Fadern var ju Kapten vid Kungliga Livbefväringen så födseln kanske är införd i en icke territoriell fs.

Mantalet 1845 visar faderns yrke, hennes föräldrar och systrar.

Lissan56
0

#2 Har funderat på det men de andra två barnen finns ju med i Klaras födelsebok. Finns det nån som kan kika i ovanstående bok utifall att? Ja om Livbeväringsregementet hade någon bok vill säga . . .

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cheyenne
0

Enligt Skatteverket blev Livbeväringsregementet en icke territoriell fs först omkring 1860.

Då återstår tre varianter, antingen är hon född i Klara fs men födseln har av misstag/glömska inte förts in, eller så är hon född på annan ort och den församlingens präst har missat att skicka en attest till Klara fs, alternativt att han faktiskt gjort det och födseln har missats att föras in i Klara födelsebok.

Lissan56
0

#6 Det kan vara som du säger Cheyenne. Hur ska jag kunna smälta det nu då, att det får vara en lucka i hennes profil Gråter 

Skönt ialla fall att det inte var jag som var blind - det händer då och då och är alltid lika svårt att smälta . . .