Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: byggnader
Läst 3489 ggr
David
0

Hitta ägare till gammalt hus

Vars är det bästa stället att börja om man vill försöka hitta information om ägare till ett "gammalt" hus som stått tomt från kanske mitten på 1900-talet.

Vore intressant att hitta mer information just det här huset då mycket av inredningen finns kvar, dock i, tyvärr förstört skick. Varför ägarna lämnade kvar så mycket, vad som hände med dem och så vidare.

Men frågan kort i dagsläget är, vars börjar man för att nysta lite i det här?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

chrissan
0

I kyrkböckerna (husförhör till ca 1900, sedan församlingsboken) står innevånarna efter fastighet så där kan man ev se något om historien. Sedan finns det fastighetsregister där lagfarter etc finns registrerade, där ska man då kunna se ägarna. Det finns på Lantmäteriet länk

ambi
0

Vad spännande att utreda!

Du bör vända dig till ett landsarkiv. Om jag inte läser alldeles fel, så vänder man sig till Landsarkivet i Härnösand och inskrivningsmyndigheten. De verkar ha handlingar från 1933 -2008. Rätta mig någon om jag har fel!

Har du fasighetsbeteckningen?

www.im.ra.se/

David
0

Tack. Än så länge har jag inte så mycket mer än platsen huset finns på. GPS-koordinater. Huset finns i Västerbotten, om det är till någon hjälp eller betydelse?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

chrissan
0

Har huset ett namn? Fastighetsbeteckningarna har nyligen ändrats men det är de gamla som du ska ha. Brukar se ut så här t ex: xxby 1:2. Finns på ekonomiska kartan t ex som säkert finns på biblioteket.

Inskrivningsmyndigheten på Landsarkivet är ju ett bra sätt att starta.

ambi
0

När vi köpte vår stuga, så skaffade jag mig information vilka, som ägt fastigheten sedan den bildades 1942. Det känns bara som ett måste, precis som man vill veta sina anor.

Det är lite speciellt med hus. Jag och maken passerade i måndags min mammas barndomshem, som vi sålde 2004. Det var med sorg i hjärtat jag såg att den nye ägaren hade rivit det flerhundraåriga båtsmanstorpet, som fanns på gården.

Andersdotter
0

Kan man inte lägga in Gps-koordinator här till exempel och få fram en gatuadress, får du fram det så kan någon här söka i Sveriges dödbok, eventuellt kan man få en träff där om inte urvalet blir allt för stort. Har aldrig tidigare sökt i den boken med så lite uppgifter, men gjorde just en testsökning på en gammal adress jag själv haft…och jo då, jag fick in två träffar där på personer som bott där tidigare.

ambi
0

#6 Hum, men om de hade bara flyttat från huset då? Obestämd

Fast det var ett smart tips. Kanske jag då skulle kunna finna …., nej visst ja, jag tänkte på det hus jag bodde i 1945- 1949.

Bjornen
0

Inte har fastighetsbeteckningar ändrats sedan åtminstone 40-talet. Lokalt kan det förstås ha skett och sammanläggningar sker ständigt och då förändras fastighetsbeteckningen.

Leta reda på ekonomiska kartan (grönsaksbladet) eller ev. gula kartan på biblioteket eller lantmäteriet. Så får du reda på fastighetsbeteckningen.

chrissan
0

Man har nyligen numrerat om, åtminstone vår fastighet. Den lilla gårdsenheten har gått upp i den större i närheten och man får ett tresiffrigt nummer istället för det tvåställiga med kolon emellan. Likadant både i Uppland och Östergötland.

AndersE
0

#0 Är det en gård kan man ha turen att hitta den i "Gods och Gårdar". Är det en villa finns en liten möjlighet att detta den i "Svensk bebyggelse" eller liknande.

ambi
0

Det tänkte jag inte på, men tydligen finns huset i Västerbotten, om jag får veta var, så kanske jag kan hitta den i fastigheter i Västerbottens län. Jag har den inte just här där jag sitter nu, så jag minns inte exakt titeln på skivan.

I så fall måste jag ha fastighetsbeteckningen eller ett foto på gården, annars vet jag ju inte vad jag ska leta på.

Annars så vidhåller jag att det bästa är om man kan beställa från landsarkivet i Härnösand, vem som haft lagfarten på fastigheten tidigare, men det förutsätter ju också fastighetsbeteckningen.