Three lucky Swedes
Var det någon som såg det intressanta tv-programmet "Three lucky Swedes", som sändes i lördags?
Det handlade om tre svenskar John Brynteson från Dalsland, Erik Lindblom från Härjedalen och Jafet Lindeberg från nordnorge, som sökte lyckan som guldgrävare i Alaska och även fann den.
En av dem hade växt upp under väldigt knappa förhållande, troligtvis Eric Lindblom. Mamman fick fara på tiggarstråt för att kunna ge mat åt sonen/barnen.
Jag uppfattade inte om alla tre återvände till Sverige, men hur gick det för den fattiga modern? Fick hon ta del av sonens framgång? Någon som vet?
#0 Jag ser så lite på TV nu. Det här missade jag…

Den finns på SVT Play. Är det den historien som är grund för musicalen med samma namn?

#0 Samma här, gick mig förbi tyvärr. Är det i slutet 1800-tal vi befinner oss nu? Det var ju i mitten av 1800-talet som den riktiga guldruschen i Amerika startade.

Vågar man gissa på att dessa var Erik Lindbloms föräldrar? Fadern uppges ju ha avlidit 1899 i Lofsdalen.
Sv.Bef.1890
Lindblom, Olof
Inhyses
f. 1812 i Linsell (Jämtlands län, Härjedalen)
Gift man, far i familjen
Lofsdalen
Linsell (Jämtlands län, Härjedalen)
Hustrun
Olsdotter, Brita
f. 1822 i Linsell (Jämtlands län, Härjedalen)
I familjen finns också sonen Per Olof, född 1847 i Linsell fs

Jomen, Jafet Lindeberg var ju också svensk! Född 1873 på Bankenaes gård i Kvaenangen, Troms fylke, ett av 8 barn 1875. Fadern heter Isak Fredriksen Lindeberg och är född i Pajala 1825, modern Brita Helena Henriksdatter f i Karaengi (?) Sverige.

Och detta kan man läsa om Bryntesson appropå hur Lindblom lärde känna honom i Alaska:
"John Brynteson. Som 15-åring hade han 1886 vandrat från Dalsland till Oslo, arbetat sig över Atlanten som kökspojke, jobbat hårt i gruvor och vid järnvägsbyggen. Eftersom Brynteson var aktiv inom missionskyrkan i San Fransisco hade han tagit sig till Alaska för att hjälpa till med ett kyrkobygge."
Bryntesson från Dalsland!! Kanske inte helt lätt att finna.

Har vi inte diskuterat John Bryntesson tidigare här på Proveniens? Läste detta i en artikel om de tre herrarna och då började en klocka ringa:
"John Brynteson, sades ha haft 600 miljoner kronor med sig när han med sin familj lämnar San Fransisco efter den stora jordbävningen 1906 och återvände till Sverige.
Här bosätter sig familjen Brynteson först i Göteborg där han blir huvudägare till Göteborgs Dals Pappersbruk. Sedan köper John Brynteson Svaneholms bruk i Värmland där han slutar sina dagar 1959."

Jag känner också igen det, måste vara Svenne!

Värmland = Svenne 

Eller Alsterolle
John Brynteson var född i Ärtemark i Dalsland.
Jo, det var en bildgåta av Svenne tror jag. Inte länge sedan.

Visst var det det pertho och det var visst jag som "knäckte" den också och nu minns jag annan information som jag dels hade om Bryntesson, dels att en f.d arbetskamrat till mig en gång för 100 år sedan pratade om denna Bryntesson. Min hjärna måste vara överfull. Jag minns inte saker som jag trots allt vet och som jag en gång stoppat in i hjärnan. 
#14 Javisst, det fotot visades också i programmet.
När dog Eric Lindbloms mamma? Jag undrar om det inte var på 1880-talet de var i Alaska och grävde guld?
Egentligen ska jag inte fråga så mycket, utan se om programmet istället
, fast detta med den fattiga tiggande moderns vidare öden nämndes aldrig.

#15 Alla källor säger att de tre herrarna gjorde sitt enorma guldfynd år 1898. Året efter, dvs 1899, for Erik Lindblom till Lofsdalen med anledning av sin fars begravning. Finns modern i folkräkningen 1900?

Ja
Post 3667804
Olsdotter Lindblom, Brita
Inhyses
f. 1822 i Linsell (Jämtlands län, Härjedalen)
enkan
Änka, mor i familjen
Strådalen
Födelseort i källan: Linsell Jämtlands län
Med sonen:
Post 3667805
Per Olof
f. 1847 i Linsell (Jämtlands län, Härjedalen)
s.
Ogift man, barn i familjen
fåne idiot
Strådalen
Födelseort i källan: Linsell Jämtlands län
Per Erik Nordquist, som gjorde programmet, skrev också en bok om dem "Three Lucky Swedes. Miljonärer i guld", utgiven 1998 på Sveriges Radios förlag, och mycket läsvärd.
#18 Bra lånetips, vid nästa bibblan-besöket!

Jag såg monumentet vid Ärtemarks kyrka i somras, när jag var där.
Vad ska man ha som signatur tro?