Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 1967 ggr
Cheyenne
0

Dödsorsak - Jakobs fs den 7/8 1838

Den 7/8 1838 avlider Löjtnanten Magnus Elliot i Jakobs fs, Stockholms stad, blott 34 år gammal. Finns det någon vänlig själ som kan kika på om någon dödsorsak framgår i dödsnotisen!?

pertho
0

Rödsot.

Han står förresten som Capitainen vid [oläsligt]

Cheyenne
0

Tack pertho

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tolkar det som "Capitaine vid Lif grd" , fast bokstäverna g och r sitter lite högt i förhållande till bokstaven d i slutet.
(utrymmesbrist till höger i kolmumnen)?

Men säker är jag absolut inte, det är onekligen lite kryptiskt skrivet.

Livgrenadjärerna????

svenne
0

Googlade lite på Magnus Elliot och kanske det ska tolkas som  "lifbeväringsregementet"?

Kika på den här länken och scrolla ner till "Stèn, Hilda Maria".
Om det nu avser "Din" Magnus Elliot, cheyenne.

Cheyenne
0

Tack svenne. I registret till Dödboken, Jakobs fs på SSA's hemsida står Magnus som Kapten. I mantalet står han konsekvent åren innan han avled som Löjtnant. I mantalet 1835 som finns skannat och upplagt på SSA anges han vara löjtnant och det är ju han själv som lämnat uppgiften (länk) I Svenska Släktkalendern 1936 har han titeln Kapten så jag vet inte riktigt vilket jag ska använda.

Mantalet 1835 uppger för ovrigt att han var vid Kungliga Livbeväringsregementet.

Magnus var bror till min farmors morfars far Adolf Elliot. Magnus Elliot var gift med Hilda Maria af Vetterstedt. Hon gifte sedemera om sig med en annan officer; G.A.A Stén

svenne
0

Ja, då var det klart med det då, det där med livbeväringsregementet visst du tydligen redan och det var ju inte det som var den ursprungliga frågan i #0 heller, men det ena ger det andra och människan är av naturen nyfiken……Glad