Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 956 ggr
AndersE
0

Kvinnliga förbrytare på CD

Jag är med i en grupp på Facebook som heter "Slægtsforskning". Därifrån kommer då och då lite olika tips och idag kom ett som kanske kan intressera några:

"Fotografiportrætter fra Københavns Politi af kvindelige forbrydere fra perioden 1894-1896 og fra 1905-1907"

Det lär finnas kvinnor från inte bara Danmark utan också Tyskland, Norge och Tyskland, totalt är det 667 foton med diverse uppgifter.

CD:n kommer tydligen ut i december. Mer info här.

chrissan
0

Har sett de tidigare cd - gissa om man är sugen på dem!

AndersE
0

#1 Det kan jag väl aaaldrig tro!  Flört

EvaMorfi
0

Jag har gått genom bilderna på Landsarkivet i Köpenhamn. Väldigt många av bilderna är inte försedda med text om personen utan bara med ett nr som hänvisar till "generalieprotokollet" och sen måste man när man fått namnet gå vidare till ett annat protokoll för att hitta upplysningarna. Är upplysningarna också inscannade är säkert CD:n bra.

Jag misstänker att alla upplysningar inte finns med. Det var en hel del  jobb att hitta upplysningar om "min" fånge. I ett protokoll stod ett par rader med en hänvisning till nästa protokoll och sen till ett tredje.

Gripande bilder. Unga söta flickor som gjort hemska brott. Gamla tanter som bedrivit fosterfördrivning eller slagit ihjäl sina försupna män.