Gårdsmusikant. Bild efterlyses.
Har någon tips på, eller rentav en egen bild av, en kringvandrande musikant. Det skall vara den sort som i min barndom - 1930-talet - gick omkring i städerna och spelade på gårdarna. De brukade ha dragspel på magen, eller ibland ett litet positiv på ett ben. Bastrumma på ryggen med trumstocken fastbunden vid ena armbågen. Uppepå bastrumma satt en hi-hat-cymbal som manövrerades med ett snöre om ena klacken. En del hade också en triangel eller koskälla som man plingade på med nickningar av huvudet. Varma dagar hängde kavajen längst bak på trumman, men den blanka västen behölls utanpå den blårandiga flanellskjortan. Slokhatt eller plommonstop á la Kolingen, brokig snusnäsduk om halsen och plattfötter i stora svarta skor fulländade utstyrseln.
När musikanten äskade uppmärksamhet med några kraftiga slag på bastrumman och ryck i snöret till cymbalen öpnnade alla hemmafruar sina fönster och konserten kunde börja.
De spelade i allmänhet betydligt bättre än dagens patetiska efterföljare utanför varuhus och Systembolag. Sedan började konserten med glada och sorgsna melodier omväxlande. I sitt släptåg hade spelmannen naturligtvis kvarterets småbarn som villigt och utan att förskingra något sprang och hämtade och avlämnade i hatten de femöringar som, inlindade i tidningspapper kastades ner från de flesta fönstren. Mellan varje stycke tömdes hatten och stora reverenser gjordes mot de givmilda fönstren, accompagnerade av blixtrande leenden. Helst skulle spelmannen se italiensk ut. Då kunde det kanske bli två femöringar i en del paket.De flesta pojkarna i följet tänkte sig nog en karriär i denna bransch.
Jag vore mycket tacksam om någon kunde ge mig tips på var man hiitar en bra bild på en sådan gårdsmusikant.

När jag såg din efterlysning trodde jag det var en lätt sak att finna, men icke då, positivhalare fanns det bättre utbud på, men det var ju inte önskan
Men hur som helst så blev jag förvånade over att denna formen i folklig underhållning lever kvar till viss del i andra länder.
Dom flesta korten är ju modernare, men med lite manipulering i ett bildprogram kan man få dom att se lite äldre ut. Som detta här
Jag lägger tre kort här, prova också att sök på google bilder efter
BUSKER, buskers +one-man band, one-man band
vill du trots allt ha på positivhalare sök på ORGAN-GRINDER
även på youtube kan du få en liten drömm om förr i tiden, genom att skriva in söktermerna

Tack så mycket, Andersdotter. Jag blev också förvånad över, att det var så svårt att hitta bilder av sådana spelmän. Nu, när jag vet vad det heter på engelska, skall jag fiska vidare. Dina exempel ser inte lika propra ut som jag minns dem från min barndom, men minnet har kanske förskönat dem genom åren.