Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 3107 ggr
zachs
2009-08-10 12:02
0

Klockringning

Här i Tibro ringer kyrkklockorna sommartid varje dag kl 7.00 på morgonen och kl 18.00 på kvällen. Det är en  gammal tradition, hur gammal vet jag inte. Jag uppskattar mycket att det får leva vidare. Finns detta på fler platser? Särskilt på lördadskvällen tycker jag om att höra klockorna slå.

AndersE
2009-08-10 12:20
0

Jag hör ganska sällan kyrkklockorna ringa trots att jag inte bor så långt ifrån. Det är väl söndagsringningen då.

Dock tycker jag om när det ringer. Dels är det vackert, dels känns det verkligen som en tradition väl värd att vårda. Såväl kyrkor som klockor är ju ofta väldigt gamla. Man kan knappt tänka sig hur många generationer som hört samma klocka ringa.

På en kyrkklocka - i Starby utanför Ängelholm - har min farfars farfars farmors far sitt namn. Han var kyrkvärd när klockan göts om 1787.

Det är ett gammalt löfte till mig själv att jag en dag ska försöka se det där med egna ögon och lyssna på klockan.

chrissan
2009-08-10 12:22
0

I Uppsala har vi Gunillaklockan vid slottet som ringer kl 6 och klockan 21. Gunillaklockan

Babzan
2009-08-10 12:55
0

Jag bor inte nära någon kyrka men hör ibland kyrkklockorna på håll och det låter trevligt.

Nu för tiden sköts väl klockringningen med teknikens hjälp och då kan det ju bli lite fel ibland. Jag har ett exempel där nyårsnattens ringning skedde ett dygn för tidigt. De som bodde i närheten tyckte inte detta var så kul.

evakristina
2009-08-10 20:02
0

#1 I Starby kyrka har jag klättrat upp och ner i kyrktornet många gånger förbi klockorna under min uppväxt då en bekant var kyrkvärd där. En stor och en liten klocka om jag inte minns fel.

Minns inskriptionen du nämner… Glad

AndersE
2009-08-11 02:15
0

#4 Där ser man!

Det lär stå:

"MALMEN SKÄMD 1781. OMGJUTEN OCH TILLÖKD 1787. KYRKOHERDE I HÖJA OCH STARBY E WINDING. KOMMINISTER T SUNDIUS. KLOCKARE OCH ORGANIST L THULIN. KYRKOVÄRDAR JÖNS TUFVESSON STARBY ANDERS JÖNSSON UGGLARP. AV ABRAHAM PALMBERG."

Det är Anders Jönsson som är min anfader.

Bjornen
2009-08-11 12:07
0

Helgmål rings väl i alla kyrkor samt 3 gånger före högmässan, åtminstone när högmässan är på förmiddagen.

Nya kyrkan rinnger varje lördag kl. 18 och söndagar 9,10 och 11 när högmässan hålls kl. 11. Om högmässan är annan tid bara inringningen.

När gudstjänst hålls i gamla kyrkan är det också samma ringningar där som i nya kyrkan. I gamla kyrkan krävs att man använder handkraft.