Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: historia
Läst 2931 ggr
AndersE
0

Jan Jörnmark i Ängelholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag höll Jan Jörnmark en föreläsning på Järnvägsmuséet i Ängelholm. Jag hade turen att vara med. Det var en mycket intressant förelsäning med bilder om Sveriges strukturomvandling från slutet av 60-talet och in på 80-talet, med tyngdpunkt på de många "bruksorter" som påverkats mest.

Efteråt fick jag bytt några ord med Jan. Han sa bl.a. att Proveniens var ett av de forum som allra tidigast visade intresse för hans "Övergivna platser".

Tiden går, Jan har nu givit ut två böcker och förekommer numera ofta i tidningar och radio, på TV och som föreläsare runt om i landet.

Jag kan rekommendera att gå och lyssna om ni får chansen.

AndersE
0

Det finns nu också ett utbud av sajter - utländska och svenska - som sysslar med "Övergivna platser" eller "urban exploration".

Dock intar Jörnmarks sida en unik plats i faunan. Beroende på det faktum - som han själv påpekade - att han har ett försprång på ca 30 år. Så länge har han sysslat med ekonomisk historia och det är detta som gör honom så intressant för mig i varje fall. Kombinationen av spännande bilder från övergivna platser och Jans möjlighet att berätta historien bakom, göra analyser och förklara.

AndersE
0

Och så länken till hans hemsida. Registrera er gärna och se fler platser.

Länk

Cheyenne
0

Åh, nu blev jag avundsjuk! Jag är en stor fantast av Jan Jörnmarks arbete.

lizzkulla1
0

Jag kom i kontakt med Jan Jörnmark genom Broby sanatorium där minmor var 1958, sen har vi haft lite sporadisk kontakt.

Men när jag såg han skulle till Ängelholm tog jag gubben och åkte  2 mycket roliga timmar på järnvägsmuseet, ingen tråkig föredragshållare precis.

Köpte 2 böcker som kan bli fler och nu fick jag belägg för mitt fotogrferande på hus och annat som är ur funktion

lizzkulla1
0

På påskrundan 09 i Skåne  hos en kvinnlig konstnär

fanns julgranen kvar från 08-09, den stod bara övergiven ända till påsk då den fick bli en påskgran, en minne i Jan Jörnmarks stil tror jag.

Nog sågs vi i går på museet Anders,