Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 5293 ggr
Lissan56
1

Kolonilott i Hornsberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mormors föräldrar hade kolonistuga i Hornsberg på Kungsholmen i Stockholm i början av 1900-talet. Dom bodde på Birkagatan och senare på Vikingagatan så det var en bra bit att gå dit har jag förstått av det min mormor en gång berättade. Det tog en hel dag för mormors mamma att gå fram och tillbaka med tre barn i släptåg. Jag har ett gammalt foto därifrån. Finns det någon här som kan identifiera vilket av alla koloniområden detta kan vara?

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, eftersom jag är uppvuxen Kungsholmen så var detta en lätt match.

Den stora byggnaden i bakgrunden var "Stora Bryggeriet". Bryggeriet som är från 1890-talet står kvar än idag. Se bifogad bild. Hornsberg är en del av Stadshagen på Kungsholmen och sträcker sig från Stadshagen ner till Karlbergs kanal. Där finns också ett av Stockholms äldsta och största koloniområde.

Lissan56
0

Man ser Stora Bryggeriet i bakgrunden på min bild. I vilket väderstreck står fotografen? Läste på några internetsidor att det fanns flera koloniföreningar i Hornsbergsområdet i början på 1900-talet, bl.a. Stora Hornsberg, Karlbergs-Bro, Iris, Majblomman och Stadshagen. Vilken av dessa föreställer min bild tro?

Cheyenne
0

Här är en gammal karta, förvisso mycket tidigare men visar området. Bryggeriet byggdes nere vid Ulvsundasjön, det som kallas Ulvsundafjärden på kartan. Koloniområdet är det som är till höger med Karlbergs kanal till höger om sig. Det är det som kallas för Karlbergs Wiken på kartan. På andra sidan kanalen är Karlbergs slott utmärkt. Du får jämföra med en nytida karta.

Vilken koloniförening din bild föreställer kan jag omöjligt svara på.

Cheyenne
0

Det enda jag med säkerhet kan säga är att om du står där ditt foto är taget så har man Stadshagen på Kungsholmen i ryggen. Det var ett jättestort område av kolonilotter. Om detta område var indelat i olika föreningar (vilket områden med kolonilotter fortfarande är än idag) så får man kontakta aktuellt område och höra om de kan identifiera vilken förening just de lottor som syns på fotot, hörde till.

Lissan56
0

Ok Cheyenne, då vet jag det! Tack för din hjälp!