Maria utvandrad till Danmark 1895
Har jag gjort ett genombrott och hur går jag vidare? Ja, det är frågan. Bara för att ni ska förstå min långa och knaggliga sökning så ska ni få er lite bakgrundsinformation.
När jag för en hel del år sedan började kika på min farmors pappa Nils Jansson, född 1863 i Frenninge, Malmöhus län så blev det något av en chock. Att hans far hette Jan (även benämnd Janne) Håkansson, det kände jag till, men Nils hade även ett gäng syskon. Inte så märkligt kan man tycka men varken min far visste att hans morfar hade syskon och väldig förvånande, min farmor kände inte till sin fars syskon.
Nåväl, med hjälp av andra forskare och efter att ha kikat själv i hfl så kunde jag konstatera att en syster till Nils, dvs en faster till min farmor år 1895 flyttade till Danmark. Utflyttningslängderna för Frenninge (eller Fränninge som det också stavas), sträcker sig bara fram t om 1894 så vilket patronymikon hon hade när hon gav sig av kunde jag inte ta reda på. Till saken hör att hennes bror Nils, min fm far, tog sig Jansson efter faderns Jan medans en bror Håkan kallade sig Jannesson efter det namn fadern också återfinns som/med i längderna.
Det enda jag alltså hade att söka på var att hon hette Maria, var född den 9/5 1865 i Frenninge och att hon emigrerade 1895, troligen med patronymikonet Jansdotter eller Jannesdotter.
I åratal har jag sökt henne i Indvandrerdatabasen/Arbejdsophold på http://www.ddd.dda.dk. Jag har testat alla varianter på sökningar utan att finna henne. Igår kväll gav jag upp detta "småduttande" i sökningen och sökte helt enkelt väldigt brett; "Maria" i rutan för förnamn samt "Sverige" i rutan för "Fødeland". Reslutat 1845 träffar!! Men är man envis så! Det var bara att börja att gå igenom de alla.
Ibland var det en eller två parametrar som stämde såsom invandrarår och födelselän men då var det alltid flera parametrar som inte stämde, tex att personen hade fler förnamn än Maria och att födelseåret var helt fel. Sådär höll jag på och synade varenda Maria. Jag höll på att ge upp efter en 400-500 poster men plötsligt fick jag napp.
En Maria Haakonsson, född på rätt datum, dvs 9/5 1865. Kan hon ha tagit fadern Jan Håkanssons patronymikon som efternamn? Men datum för ankomst stämmer inte; 24/6 1897. Hon emigrerade ju från Frenninge 1895. Men så ser jag något intressant; Opholdsbogsdater: 08.05.1895!! Det måste ju vara den första ankomsten till Danmark. När jag sen kikar närmre så verkar det som att hon flyttat från København, Hotel Kongen af Danmark till København och Vedbæk Hotel eller om det ska vara tvärtom, jag blir lite förvirrad av vad som är "til" och "fra" bland noteringarna.
Men så var det födelseorten. Det står att hon var född i Fleninge, Malmöhus län, inte Frenninge. Åh nej! Satte mig och kikade i ddss.nu, födda i Fleninge. Det föds inte någon Maria i Fleninge den 9 maj 1865. Faktum är att det föds ingen Maria alls i Fleninge detta år. Kan det vara Frenninge som åsyftas trots allt.
Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare med denna Maria. Jag har skaffat ett användarkonto på http://www.arkivalieronline.dk men skulle vara tacksam för lite vägledning.

Här är de uppgifter jag funnit:
Efternavn: Haakonsson
Fornavn: Maria
Fødselsdatering: 09.05.1865
Ankomst: 24.06.1897
Afrejse: 06.10.1897
Ank. fra (land): Danmark
Ank. fra (region): København og Frederiksberg
Ank. fra (lokal): København
Fødeland: Sverige
Føderegion: Malmöhus Län
Fødelokal.: Fleninge
Afr. til land: Danmark
Afr. til region: København og Frederiksberg
Afr. til lokal: Hotel Kongen af Danmark
Opholdsbogsdater: 08.05.1895
Opholdsbogsembede: Københavns Politikammer
Tj./Oph.sted (region): Københavns Amt
Tj./oph.sted (sogn): Søllerød
Tj./oph.sted (stedn.): Vedbæk
Tj./oph.sted (art): Restauration
Tj./op.sted(virks.): Vedbæk Hotel
Kildenummer: 2102801

Det gäller ju att försöka hitta henne i folkräkningarna, inte lätt eftersom de inte är kompletta i digitaliseringen, speciellt inte i Köpenhamn. Efter 1880 är de ännu mindre kompletta. Några husförhör finns inte, inte heller några bra flyttlängder.
Hon verkar dock finnas i Frederiksberg från 1897. Folkräkningarna är på arkivalieronline i original, så det gäller att ta reda på gatuadressen för hotel Kongen af Danmark (himla fint hotell) och hoppas på att hon är kvar där 1901. Det ska tydligen ha legat på hörnet av Holmens kanal och Niels Juels Gade. Då kan man välja detta område och sedan gå igenom originalen för just det.
Men hon kan ju ha flyttat….

I folkräkningen för Köpenhamn 1901 på arkivalieronlie finns hotellet på adress Holmens kanal, oppslag 12 i listorna. Jag hittar ingen Maria från Sverige bland de anställda.

Tack snälla chrissan. Jag sitter påloggad på arkivalieronlinejust nu men verkar inte hitta rätt. Jag finner bara födelse-, konfirmations- och vigselböcker etc vad det verkar. Vad heter Folkräkningar på danska?
Hälsningar / en dum en

Hon kan ju ha gift sig - Holmens kirke är den naturliga socknen i så fall.

Folketællinger = folkräkningar. Du kan välja dem på sidan 1.

Tack! Nu har jag lite att pyssla med idag! 

Vad snabbt det går att bläddra i kyrkböckerna! 

De är osedvanligt lättlästa för den här perioden - en del är rena gröten 

#9 Ja, jag sitter med vigselboken för Holmen och aktuell period. Oerhört lättlästa och prydligt skrivna.
PS! Vad många svenskar man stöter på!

Så det vanliga tipset, fanns det någon förälder eller syskon som man kan hitta bou för, där Maria kan vara nämnd?
Halvsystern Carolina utvandrar också till Danmark ett par år 1977-79. Gift med en smed ifrån Tolånga. Broder Johannes till USA med hustru 1889. Så det verkar bara var den svagsinte brodern Håkan kvar att söka bou efter, men han finns inte i 1900.
Jo, det var många svenskar där, det var det största utvandrarlandet, fast vi inte tänker på det numera.

Nu har jag gått igenom vigselboken för Holmens kirke från 1897 t om 1901 och då året ut. Tyvärr ingen Maria som vigs där under dessa år. Så nu får jag ta tag i dödboken för samma period. Jag måste ju utesluta att hon inte avlidit under dessa år.

Joho, de fanns i 1900. Då borde moderns bou ge besked om Maria, om den finns alltså.

Fadern Jan "Janne" Håkansson" avled 1888. Modern Ingar Hansdotter avled i Frenninge 1902-01-27. Hon finns med sonen Håkan på Frenninge N:o 23 i folkräkningen 1900. Vad som då hände med Håkan vet jag inte. Att brodern Johannes emigrerade kände jag inte till (mer att söka efter
) Halvsystern Carolina var helsyster. Hon föddes äkta har det visat sig. Därimot fanns en halvsyster Eljena (Ingars dotter) och henne har jag koll på. Till slut då min farmors pappa Nils. Han avled 1924 så en bouppteckning efter honom kanske…..!

Ja men självklart chrissan, moderns bouppteckning. Tänkte inte så långt! 

Fast Nils hade väl barn? Då är inte systern arvsberättigad ju.
Men moderns bou måste vara värd att skicka efter - den finns inte på AD-online än.

Ja, Nils hade ju förstås både hustru och barn. 
Då får jag kontakta Landsarkivet i Lund och hoppas på en bou efter modern. Jag brukar ju sällan lägga ner så mycket tid på mina anors syskon men det fascinerar mig att inte ens farmor kände till sin fars syskon. Hennes mors syskon och alla runt omkring kunde hon rabbla i sömnen. Jag undrar ju varför Nils aldrig berättade om sina syskon. Sen undrar jag ju vart Håkan tog vägen efter moderns död 1902. Han står ju som "idiot" i böckerna och lämnade aldrig föräldrahemmet (född 1857 och därmed 45 år vid moderns död). Togs han in på någon institution?

Ingen Maria i dödboken heller 1897-1901. Då återstår väl bara en flytt samt moderns bouppteckning. Ett sätt är kanske att gå igenom hela folkräkningen för Holmen. Nu har vi ju bara kikat på adressen för Hotel Kongen af Danmark med adress Holmens kanal men hon kan ju ha lämnat sin anställning där men blivit kvar i Holmen. Det finns 100-tals och åter 100-tals längder för Holmen, en för varje adress men det kanske kan vara värt det. Det dröjer i vilket fall som helst innan en beställd bouppteckning dyker upp. 

I mitt inlägg under #1 och i uppgifterna om Maria står b.la
"Tj./oph.sted (art): Restauration"
Vad betyder det? Någon som vet?

Det betyder restaurang eller mer noga matservering (+ ibland rum)

Aha, det verkar ju väldigt rimligt med hennes anställningar på två hotell.

It's been a long day…..! Jag har nu sökt igenom vigselboken samt dödboken avseende Søllerød fs, där Maria bodde innan hon flyttade till Holmen. Tänkte att hon kanske flyttade tillbaks dit. Inget napp dock vilket inte förvånar mig ;)
Så nu återstår moderns bouppteckning - om den finns vill säga.

Nu har jag beställt modern Ingar Hansdotters eventuella bou (avliden 1902). Håll tummarna för att det finns en efter henne.
Marie Jantzen
grønthandlerske
Født: 09-05-1865 Fødested: Sverige
Død: 23-09-1915 Adresse ved død: Augustagade
4 st.
Ingen ægtefælle registreret.
Kan detta vara din Maria?

Det ser väl troligt ut, Cheyenne? Var hittade du detta, EvaMorfi?
Adressen är Augustagade 4 st=stuen
Sogn=församling hittar du på Rigsarkivets hemsida. Sög: sognekort
Köbenhavn
På fogsgaard.org som har dödeblader från 1893-1923 för Köpenhamn.
Församlingen är Filips

Folkräkningen 1916 innehålle alltså inte Maria, synd! Den innan är 1906, dessa finns på arkivalieronline, i klartext om man vet gatuadressen

Det står Marie Jönsson kaldet Haakanson, födt i Sverige 9 september 1865 (?), måste vara fel. Död på Öresundshospitalet, begravd Bispebjerg kirkegaard 29 september. Ugift Rullekone (manglerska).

Oj, oj, här händer det saker. Jag har varit och handlat och kommer hem och finner detta.
Knepigt med patronymikon: Hon borde ha hetat Jansdotter eller Jannesdotter men jag är nästan säker på att hon tog fadern Jan Håkanssons patronymikon då hon emigrerade, dvs återfinns i rullorna som Maria Haakonsson. Skulle hon ha tagit tillbaka Jansdotter vilket blev Jantzen?
Detta måste kikas på lite närmre.
Tack!!

Vilken superb hemsida, Fogsgaard.org

Men oj, jag hinner knappt med. Maria i inlägg #30 låter ju som min Maria. Var fann du de uppgifterna chrissan?

I dödboken för Filips församling, 1907-24 oppslag 203
Visst låter det mycket sannolikt, med de namnen? Trots födelsedatot, som ju ändrats i dödslistan.
På AO: Öresundshospitalet 1908-1925 opslag 203 står det Marie Jansson kallad Håkansson, ugift Rullekone, född i Sverige, Augustagade 4, född 9/5 1865.
Var Fogsgaard har hittat sina uppgifter vet i sjutton. Jag ska fråga honom.

Nu, är jag med. Har funnit alla källor ni hänvisar till. Lite knepigt när man inte är van!

Och 1916 behöver jag ju inte kika på om hon avled 1915 *suck, extremt trög idag*

Någon uttråkad roteman (jo, det hette så där också) ritade säkert bilden. På Sundbyöster bodde många människor som kanske inte hade så stor ordning på sig
Jag skulle ev. kunna skaffa uppgifter från politiets dödeblad. Har en kontakt i Köpenhamn. Där framgår det hur personen har flyttat omkring fram till sin död.

Det vore ju hlet fantastiskt generöst om du ville/ev. kunde göra det EvaMorfi. 
Jag har genast skrivit till henne och bett henne kolla. Återkommer så snart jag fått något i min mejlbox.

#42 Tack jag blir alldelses rörd av denna hjälpsamhet.

Nu har jag fått svar från LLA avseende boupteckningen efter Marias mor;
"Någon bouppteckning efter Ingar Hansdotter, död
1902-01-27 har tyvärr inte påträffats i sökregistret för Färs häradsrätts arkiv under den aktuella tiden. Skulle de av Er angivna uppgifterna stämma, kan saknaden av en bouppteckning bero på att det inte gjorts någon bouppteckning en gång i tiden (eventuellt p g a brist i boet), eller kan också bero på att en eventuell bouppteckning inte har bevarats in i våra dagar."
*suck*