Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 7431 ggr
lizzkulla1
2

Revhusen i Ystad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den som varit som turist i Ystad tycker om de gamla husen och gränderna men gå gärna in på de små gatorna vid sidan av den stora gåtan då blir upplevelserna större där husen lutar och olika håll.

På klostret finns alltid  fina utställningar just nu om Revhusen de små fiskarbodarna som snart är borta, en man har målar av direkt fina bilder fulla av liv, lite Ystadsanknytning så säger bilderna mer. Vid Revhusen fanns en affär som Nils Persson hade och kallades för strudapersen de flesta ynglinar har varit springpojkar där

AndersE
1

Ja, Ystad är en trevlig stad med välbevarad karaktär. Rätt längesedan jag var där.

svenne
1

Vi var i Ystad för några år sedan. En mycket trevlig och pittoresk liten stad.

lizzkulla1
1

I turisttidningen  vad händer i  Ystad-Österlenregionen finns på sid.34 en liten men bättre beskrivning av dessa Gouacher från Revhusen av Åke Valdemar Larsson 1913-1995.

Strax kör vi dit igen och stannar några dagar, förra gången var vi på Marsvins holms slott och kyrkan som Greve Marsvin lät bygga.

lizzkulla1
4

Jag hoppas de går bra att skriva om olika sorters kultur på samma tråd eftersom de är i Ystad.

När vi gick på gågatan mitt i stan hörde vi dragspelsmusik, och kom närmare såg vi att de var moster malla som han kallas för i Ystad men heter Bengt Vincent Nilsson  och är Sveriges enda legitemerade luffare och står även omtalad i skolböckerna   .  fredag 31 juli 09.

här kommer några bilder på Bengt i sin hemma sydda kostym.

lizzkulla1
3

Sveriges enda luffare.

lizzkulla1
1

kulturpersonlighet från ystad

svenne
1

#4 Legitimerad luffare, det lät roligt.