När kom han fram?
Alla emigrantexperter!
Jag letar efter en man som reste till USA 1904. Jag vet hans namn, hans födelsedata, när han for ( 14 okt 1904 enl EmiHamn). Men hittar honom inte på Ellis Island. Kan man på EI:s sida söka på (ungefärlig) ankomst?

Vad hette han och när är han född och var så kan jag kolla på Ancestry. Alla passagerarlistor finns dock inte registrerade, vare sig på Ellis Island eller Ancestry (som till en del är samma material).
Tack chrissan. men jag har sökt som en tok på Ancestry. Han kanske tog sig ett annat namn? Jag hade tänkt hitta honom på Ellis för att se vart han skulle hän.
Vill du ändå försöka (jag sitter på jobbet -! - och sköter det hela med ena pekfingret, om man säger så) så heter han Knut Oscar Teodor Fröberg, född 1875 i Västerås, Västmanland. Yrke fotograf.

HAn kom till New York 31 oktober 1904 med s/s United States från Kristiania/Köpenhamn (tydligen tog han bår från Göteborg till Köpenhamn). registrerad som Kunt Froberg. Enligt originalet så är han fotograf och ska till sin vän Chas Janson (?) i New York. Senast boende i Västerås var han.
Men Chrissan, tack! Vad gjorde du???? Jag vill verkligen lära mig. VAr hittar jag det, om jag vill läsa original?