Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2901 ggr
AndersE
0

Släktforskarförbundet

Igår skrev HD/NST om släktforskarförbundet.

Barbro Stålheim berättar om sitt första år som ordförande och om förbundets ekonomi - länk.

Niclas Åhlberg, ny webb- och IT-ansvarig berättar om sitt arbete med att förnya Rötter - länk.

Och här är en sida med ytterligare HD/NST-artiklar kring släktforskning - länk.

mbss
0

Oj.. Det var glädjande läsning, det om Rötter och webböversynen. Verkar ju vara rätt person på rätt plats i.a.f. så det kommer säkert bli riktigt bra så småningom!

pertho
0

Ja, det var något helt annt än vad man får veta genom att läsa Rötter, Anbytarforum och Förbundsforum. Jag tittade just på Rötter och det enda som har ändrats där, är att notiserna numera saknar datering. det skall bli intressant att se förbättringarna, när de kommer.

ambi
0

Den förre redaktören satt på sin post i 3½ år, vilket känns som det dubbla.

Då lovades också stora förändringar och vad hände? Så man får verkligen hoppas att det verkligen blir av den här gången.

Jag får säkert skämmas nu Skäms, men varför är det alltid så utförliga presentationer i HD (som betyder?). Varför presenteras inte den nya redaktören på Rötter? Vill han ligga lågt, göra sig osynlig, inte ha kontakt med oss användare av AF, som den förre redaktören?

chrissan
0

Jag håller med, man skulle vilja se liknande artiklar på Rötter först. Att kommunicera med medlemmarna måste vara viktigt och prioriteras. Hur många i landet läser Helsingborgs Dagblad regelbundet?

Ingegerd
0

Det har också stått i HD (åtminstone nätupplagan) att det ev. kommer ett nytt (rättat) nummer av Släkthistoriskt Forum nr 3/2009 till släktforskardagarna i Falköping. Det som kom ut till prenumeranterna var ju ett sorgligt olycksfall i arbetet med mängder av feltryck och div. andra layout-mässiga brister. Men det ev. nytrycket har man inte skrivit om på Förbundsforum, dit diskussionen i Anbytarforum flyttades.

Jag tycker precis som Chrissan att förbundets kommunikation med medlemmarna borde prioriteras mer.

Reservation för att något hänt på Rötter sen igår kväll. Jag ska förflytta mig dit nu, efter att ha avslutat det här besöket på Proveniens.

chrissan
0

Inget har hänt på Rötter

AndersE
0

Classon på HD är väl den journalist i Sverige som skriver mest kring släktforskning. Allmänna artiklar, artiklar om lokala livsöden m.m. och dessutom följer han upp nyheter, med bl.a. återkommande artiklar kring förbundet.

Den som vill - och inte läser pappersutgåvan - kan ju välja att regelbundet klicka in på denna länk för att läsa såväl gamla som nya artiklar.

Sen håller jag med om att förbundet tyvärr verkar ha bitit sig fast vid synen att dess medlemmar enbart är föreningar. Det är förmodligen den synen som gör att man inte använder Rötter för information till enskilda.

chrissan
0

Det är trist med den attityden, hur mycket information kan man få på kort tid från sin/sina föreningar? De har ju inte resurser att uppdatera hemsidor etc varje dag. Utom DIS förstås, som snabbt har länk till  nyheten, snabbare än Provenies

AndersE
0

#8 Jag tycker Dis är duktiga!

I diskussionerna om något kan ersätta förbundet och AF så har jag tyckt att Dis varit det trovärdiga alternativet.

ambi
0

Kan det vara så eländigt att man vill till varje pris undvika ev diskussioner, som kan bli, d v s det är bäst att inte väcka den björn, som sover?

mbss
0

Jag tror nog det kommer att hända mer på Rötter denna gång.. Den personen som tillträtt tjänsten verkar ju vara tekniskt kompetent att ro det iland i.a.f. Och att det inte hänt något än är ju inte så konstigt.. Ska man göra om i ett system, även webbsystem, så är de stora ändringarna inte det som syns, det är så att säga finputsningen när det andra är klart.

Ingegerd
0

Det vore väl trevligt om både Rötter-redaktören och redaktören för Släkthistoriskt Forum ville presentera sig på Rötter i alla fall.

Att sen förändringen av Rötter får ta sin tid, det är jag helt införstådd med. Att notiserna saknar datering, som Per Th påpekar, det tycker jag inte är så bra. Så kanske jag försöker skriva ihop ett vänligt mail och ber om ändring på den punkten.