Skolbetyg
Fann denna sida via Stockholms Stadsarkiv. Man kanske skulle beställa kopior på sina föräldrars skolbetyg från 50- och 60-talet. När jag växte upp var det ett evigt tjatande om läxor och vikten av att plugga. Pappa kunde t.om fråga om man hade några läxor och om man då (sanningsenligt) svarade nej så sa pappa "Du kan gott plocka upp boken ändå. Det skadar inte". 
Skulle vara kul att se hur "flitig" han själv var! Dessutom hävdar alltid min far att han hade stort A i Ordning/Uppförande. Upp till bevis säger jag! Farmor sa nämligen alltid att min far var ett busfrö i skolan. 
Nej, jag ska låta mina föräldrar ha sina skolbetyg ifred. Något annat vore omoraliskt. Men nog kliar det i fingrarna alltid…..!
#0 Jag har ett gammalt skolbetyg där min farfar fick en anmärkning om ordning…
"anmärkningar för glömska och oordentlighet" och "självsvåld under lektion"

#1 "självsvåld"? Vad gjorde han då….??
Här kan jag ju beställa betyg för mig själv! Men det kanske blir dyrt med tanke på den skolform jag gick!
Jag fann Heliskolan i uppräkningen, en vuxenskola på kvällstid som höll till på Östra Real, åtminstone när jag gick där och läste in realexamen 1963-1965 och sen till studentexamen på allmänna språkliga grenen 1965-1968. I realskolan var det klassundervisning och jag fick ha första året, eller om det var första terminen tillgodo då jag kom från en tvåårig yrkesskola. Slutbetyget har jag kvar men inte terminsbetygen, vad jag kan minnas. Till studenten läste jag ämne för ämne och blev klar i december 1968. Slutbetyget har jag förstås kvar, det har jag ju behövt för att söka in på en utbildning eller ett jobb.
Det var intressant att se att Heliskolan startade redan 1944 (mitt födelseår). Jag hörde berättas och tror säkert att det stämmer att skolan hade fått sitt namn efter dem som drev den, Algot Hellbom och Bertil Lindton. Hellbom var samme man som den som fick Viktor Örnberg-priset av släktforskarförbundet 1993 för bl.a. sin Medelpadsforskning.

Ingegerd, jag har studerat på Östra Real *vinkar glatt till Ingegerd*
Studentexamen 1987!
Jag satt och kikade i rull-listan vilka skolor, varifrån det tydligen finns riktigt gamla betyg bevarade. Bla Adolf Fredriks Fattigförsörjningskola (1820-1860), Allmänna Barnhusets skola (1819-1923), Hedvig Eleonora skola (med start 1833) Johannes Kyrkskola med otroliga 1765-1816, Klara församlings skola för fattiga flickor med start 1813 osv, osv. Problemet är att det fanns så många skolor på varje stadsdel. Hur skall man veta vilken skola en ana hörde till?

Jag har fått kopior av min morfars skolintyg från kommunarkivet. väldigt intressant även för min morfar tror jag.

Jag blev väldigt glad när jag fann min mormor och min farmor i respektive konfirmationslängd. Båda fick betyget A.
Faktum är att jag reagerade lite när jag såg min mormors konfirmation från lilla Tingstäde på Gotland. Si, det var nämligen så att min mormors folkskolelärare hade en son som konfirmerades samtidigt som mormor, dock med betyget C. Fadern, dvs folkskoleläraren var inte bara lärare. Tingstäde var så litet så han var även kamrer i banken samt klockare i Tingstäde kyrka. Undrar vad han tyckte om sonens konfirmationsbetyg?? 

De äldsta kopior från betygskataloger jag har hemma är från småskolan och folkskolan 1860.
Jag har min mormors (född 1892), hennes yngre brors och min morfars betyg. Det var inga märkvärdiga betyg. Det enda som överraskade mig var min morfars betyg i musik, som var mycket bra. Jag kommer inte från någon musikalisk släkt. Då jag berättade detta för min mamma, så sa hon att hennes pappa brukade spela dragspel, men att min mormor, hans hustru inte gillade det, så han fick lägga dragspelet på hyllan!!! Min mamma brukade se hur han vickade på foten itakt med den musik, som ibland spelades i radio, efter att han inte spelade längre på dragspelet. Stackars morfar!
Mina egna betyg har jag kvar. Det är kul att se, för där står ju hur många som hade A, a, AB o s v. Man kunde då se hur man låg till i varje ämne.
I första klassen 1952/53 så fick alla BC i ordning och uppförande och det berodde på att vi inte kunde hålla snyggt i våra bänkar, har jag för mig. Lite underligt ändå. Synd att jag inte frågade vår lärarinna 50 år efteråt, då vi hade en klassträff, varför hon gav oss så lågt betyg.