Familjen Sköldberg, Vissefjärda
Nu har jag hittat den förste Amerika-fararen i släkten.
I Vissefjärda församlingsbok AIIa/9 (1903-1917) sidan 1333 fann jag min mormors bror, som emigrerat till USA 1910. Familjen kom efter 1912.
Då jag inte har några emigrantskivor eller något abonnemang på någon site, där man kan söka utvandrare, undrar jag om någon här på Proveniens kan hjälpa mig.
Karl Adrian Sköldberg, född 1880-07-05 i Karlskrona stadsförsamling står som utflyttad från Vissefjärda till USA den 1910-10-14.
Han hustru Emma Charlotta f. Petersdotter, född 1878-08-07 i Algutsboda och barnen Karl Olof Martin född 1897-07-26 i Algutsboda, Nanny Sofia Charlotta född 1900-01-04 i Sturkö och Agda Hildegard Viktoria född 1906-12-03 i Vissefjärda står som utflyttade 1912-06-21. De två äldsta barnen är hustruns i första äktenskapet, det yngsta är makarnas gemensamma barn.
Är det någon som kan hitta någonting om dem, blir jag verkligen glad.

Sen var det fadern Karl Adrian Sköldberg, född 1880 som utvandrade redan 1910, honom har jag ännu inte funnit.
Jättestort TACK, Cheyenne!
En brylling till mig har berättat att hon hade hört om ett Amerika-arv från en bror till hennes morfar, men också att hennes morfar energiskt hade förnekat att något syskon till honom skulle ha emigrerat. Karl Adrian var inte bror till hennes morfar utan kusin.
Men man ärver ju inte från kusiner, ännu mindre från någon förälders kusin, så det kanske inte är samma Amerika-farare hon hade hört berättas om. Jag får kontakta henne senare, just nu sitter jag och skriver under en sen lunchpaus på jobbet.
Ev. kan det vara en felskrivning på årtalet i församlingsboken. Det står också om ett tillstånd för utvandring, och det var utfärdat i april 1909. Så själv skrev jag först fel i min fråga och fick gå in och ändra från 1909 till 1910. Kanske 1909 är det rätta året?

Ja, dessa emigranter Ingegerd. De ger upphov till både sorg och konstiga rykten. Jag vet eftersom en bror till min mormors pappa emigrerade bara 18 år gammal på 1890-talet.
Jag fick ett (litet surt) mail av en person ang. ett inlägg på AF som jag gjorde. Vad det handlade om spelar ingen roll. Dock upplyste hon mig om att källkoden som omnämns vd emigrationen tydligen ska vara en ledtråd in i de källor som finns när personen kom fram till Amerika, eller som i detta fallet Canada. Jag har ingen aning om ifall detta stämmer. Men i vilket fall som helst så ser man ju att modern Emma samt barnen Karl, Nanny och Agda har samma källkod; 96:763:8997.
Källkoden är inte en ledtråd till källorna på andra sidan Atlanten, utan till biljetterna ut från Sverige, därför har de samma kod, det är samma biljett/kontrakt.
Koden är en ledtråd till att hitta originalet av kontraktet (korrigerat, skrev först felaktigt 'kopia på') i utresehamnens arkiv på det landsarkiv materialet finns. Det man kan få reda på är t.ex. biljettpriset, men inte mer om destinationen än det som står i Emihamn (som bilderna kommer från).

Tack för förtydligandet Genea. Jag citerade bara information jag fick via mailen.
Ingegerd, jag går bet på att finna Karl Adrian Sköldberg i Emigranten.

Nanny, Carl, Agda och Emma kommer 5 juli 1912 till Quebec med Empress of Ireland. De ska till Nelson, British Columbia med CPR dvs Canadian Pacific Railway. Enligt bekanta i Canada ordnades resor med CPR (järnvägen över kontinenten) för at uppmuntra immigrationen.
Cheyenne, tack igen för allt arbete du lagt ner på att söka efter familjen Sköldberg.
Chrissan, TACK för det du fått fram om deras ankomst till Qebec!
Nu blir det definitivt så att jag går på Anna-Lena Hultmans och Ted Rosvalls föreläsning/seminarium om emigration under släktforskardagarna. Kanske jag köper deras nyutkomna bok också.
Nu ska jag maila till min brylling som hade hört ryktas om Amerikafarare i släkten och en syssling som är barnbarn till Karl Adrians ene bror.
Jag passar också på att berätta att den person jag frågade efter på Anbytarforum, och som du Chrissan och Eva Dahlberg hjälpte mig att söka men inte fann, Carl Gustaf Ferdinand från Ålem, han emigrerade inte. Han dog redan 1886, 46 år gammal, så det var inte konstigt att jag inte fann honom i folkräkningen 1890! Han tillhör inte de släktingar jag är stolt över, tyvärr. Han var en slarver och lösdrivare som i både Mönsterås och Dörby husförhörslängder fick anmärkning för "dålig fräjd". Han blev också straffad för stöld en gång.
Hoppas att hans brorson Karl Adrian skötte sig bättre i sitt nya hemland.
En tanke har slagit mig nu i kväll. Far i familjen, Karl Adrian Sköldberg, kanske inte reste som passagerare när han lämnade Sverige 1910 utan som besättningsman på en båt.
Han står som 3:e kl. sjöman i Augerums födelsebok för 1905, då hans dotter Astrid Valborg Maria föds. Den lilla flickan dog innan hon fyllt två år så därför finns hon inte med bland resenärerna 1912.
Kanske Karl Adrian avancerade i sjömanshierarkin så att han 1910 kunde mönstra på en Amerika-båt och ta sig till landet i väster och sen tjäna ihop pengar till familjens resa sommaren 1912?
Finns det något forum där man kan söka besättningsmän, utan att veta vare sig rederi eller fartyg för resan ifråga?
Svenska sjömän skulle vara registerade i ett sjömanshus. Tyvärr är inte många av sjömanshusen digitaliserade. Ofta var de skrivna i det sjömanshuset som låg närmast hemorten, men det behövde inte vara så. Jag hade en släkting som kom från ystadtrakten. Han var skriven i Västerviks sjömanshus. Sen hoppade han av någonstans i världen och började segla hos utländska redare, och därför ströks han ur rullorna.

På CD-skivan "Sjöfolk" finner jag en K.A Sköldberg född 1880-07-05 i Karlskrona enligt följande:
Namn och födelsedata enligt ovan
Hemförsamling: Karlskrona
Civilstånd: Ogift
Befattning/Yrke: Kock
Hyra/Lön: 18 kronor
Påmönstringsort: Karlskrona
Påmönstringsdatum: 1898-04-12
Avmönstringsort: Karlskrona
Avmönstringsdatum: 1898-06-10
----------------------------------
Så det var ju tyvärr inte avseende den aktuella perioden som jag fann uppgifter om honom.
Tack både Eva och Cheyenne!
Jag får fråga på forumet Ostkanten/Osthyveln också! Det var där jag fick veta att Karl Adrian fanns i Vissefjärda 1906.
Karlskrona sjömanshus finns on-line på ddss.nu.

#18 Ja, jag upptäckte det alldeles nyss när jag fick mig att kolla vilka sjömanshus som finns med på ddss.nu. Kikade också vilka sjömanshus som finns upplagda hos SVAR, verkar vara samma sak där. CD-skivan verkar därmed rätt onödig…..!