Svacka...
Ja, när det gäller släktforskning är jag i en svacka nu. Det är så mycket annat i livet som pockar på uppmärksamhet! Bland mycket annat så börjar ju den kommande julen göra sig alltmer påmind.
Tyvärr blir Proveniens lidande. Jag har olika idéer till artiklar och teman, men just nu blir de liggande. Samtidigt känner jag mig själv så väl att det här är typiskt för mig - perioder av stor aktivitet avlöses av perioder där det händer betydligt mindre… Kanske har höstens mörker också en inverkan?
Det är bara att hoppas på att ni har lite tålamod - och fortsätter titta in någon gång då och då…
Bara för att du ej skall behöva skriva själv kan detta kanske vara något under tiden
Anders
Det kan inte vara meningen att du skall dra denna site runt själv. Själv har jag inte heller skrivit särskilt mycket på sistone. Tappade liksom lite geist när det visade sig att den regering man varit med att rösta fram börjar sin period med att lägga ned mitt nypåbörjade jobb (Arbetslivsinstitutet). Det är visserligen smällar man får ta, och som gör att en hel del tid går åt att på nytt se sig om efter vad jag skall göra resten av mitt liv.
Blir jag helt arbetslös kanske det blir lite mer skrivande här, vem vet. :-)
mvh/gurin
#1 Ja, tjuvlyssnat är kul!
#2 Ajdå, är det så illa?
Ja, så illa är det och fort skall det gå.
mvh/gurin
Det låter trist. Jag hoppas att det ändå är starten på något du ser tillbaka på med glädje om några år…
Du har all min förståelse för detta och precis som tidigare nämnts ska väl siten fortsätta fyllas på av alla som deltar. Ingen kan förväntas ligga på topp hela tiden, alla har rätt att låta var sak ha sin tid, det är först då det känns bra med både hjärta och hjärna. Låt mörkret och julstök ha sin tid, siten och alla vi som deltar finns kvar när din hjärna och ditt hjärta åter är redo.
"Dagen i dag är en märkvärdig sak. Tänk, evigheten fram och evigheten bak!" Alf Henriksson

Har ocksså tänkt att skriva något. Men ibland orkar man bara inte, fast det vore kul att berätta om gamlabrev, eller roliga historier eller nya upptäkter. Fast inte nu det får bli sen 
Vad ska man ha som signatur tro?
Vet inte om det kan vara nån tröst för dej Anders, men det verkar vara både höga berg och djupa dalar hela livet, med det man håller på med. Det blir absolut inte bättre med åren om nån skulle tro det. Så ta det med lite jämnmod, du är inte ensam om den känslan.
# Tack! Jo, jag känner som sagt igen det - och det ger en viss förtröstan om att det kanske ligger ett "upp" och väntar bakom nästa hörn. Det brukar ju vara så.

Jag har också varit nere i en svacka av flera olika skäl. Men jag hoppas att jag är på väg upp ur den. Idag blev jag inspirerad av Runes skriverier så jag kanske kommer igång igen. I går var det begravning igen, det är litet deprimerande när man använder sorgkläderna oftare än festkläderna :( Nu var det min dotters svärfar som fick en hjärtatack för ett par veckor sen. Mitt barnbarn har varit med i tre dödsannonser på ett år. Nu vill vi inte ha mer.
Usch! Du måste bara vara på väg upp…
Jag tycker jag halkat mig upp ur min svacka, och klämt fram ett antal artiklar och inlägg den sista tiden…

Hur är det med er andra? 
Jag tror att vi alla har ett behov av bekräftelse, parat med en tveksamhet om huruvida vi verkligen har något att komma med…
Det är ändå några här som tar fram tangentbordet och skriver något. Tipsar om saker, berättar en liten historia…
Jag tror att alla som gör så uppskattar en liten kommentar. Att bara läsa och nicka uppskattande duger liksom inte. Det behövs ett litet "Oh, så intressant", eller "Tack för tipset" eller "Det där var roligt att höra".
Jag minns när jag skrev mitt första inlägg på ett forum. Noll (0!) kommentarer… Det var inte så kul.
Så snälla, alla ni som loggar in och läser här på Proveniens. Skriv några ord som visar när ni gillar något. Det betyder så mycket.
Och jag lovar att kommentera om du vill berätta om något…

#12 så rätt, men oh vad många gånger man börjat skriva något o sen tycker man ah det blir inte bra o publicerar inte. Det är som du skriver väldigt viktigt att bli bekräftade och du Anders är så himla duktig på det. Man tänker inte på att du själv behöver uppmuntran, du som uppmuntrar oss andre.
Bra gjort Anders!
Tack Mimmi! 

Anders, du kommer uppfarande ur svackan med sådan hastighet så vi andra som är där nere hinner inte med!
Jag har inte hunnit läsa artiklarna om mikrohistoria ännu. Tyvärr påverkar min svacka även jobbet här hemma så jag har fått koncentrera mig på att få gjort lite inför julen. Du är otrolig på att hitta ämne till olika inslag. Jag ska försöka bättra mig och skriva lite oftare.
Britta, artiklarna ligger kvar. Läs efter jul!
Med mitt #12 ville jag inte ställa krav på stora insatser - bara uppmana till de där små guldkorns-kommentarerna som gör att de inlägg som finns får den uppskattning de förtjänar…

Ett exempel: Alsterolle berättar om ett fantastiskt arbete han gör för Nyeds Hembygdsförening. Inlägget är läst över 20 gånger! Jag tror alla som läst tycker att det Olle gjort är fantastiskt.
Så säg det då! 
(Jag vill ju gärna att Olle forstätter berätta. Jag tycker det är spännande och intressant!)
mmm… precis… får man noll kommentarer blir man ju ledsen… jag brukar fundera på om jag är en tråddödare, folk skriver sällan mer i trådar efter jag satt min kråka - kanske blir det så i denna tråd också? fy så hemskt, jag komma in här o döda tråden
dessutom har jag märkt att få pratar med mig på andra sajter än den jag är medlem på och värd för, sånt tycker jag är trist…

Alldeles rätt, det syns ju inte när vi nickar och ler.:)

#17 Jag känner mig som du Grodan, därför måste jag bara hjälpa till att hålla denna tråd levande. Egentligen har jag massor av kul att dela med mig av, inom släktforskning och annat. I går kväll t ex, när jag äntligen hittade anorna jag letat efter i flera år. Rena julklappen - eller snarare födelsedagspresenten eftersom jag fyller år idag - säger inte hur många! 
Mark
Jag har varit borta hela denna månad, och är fortfarande inte hemma. Sitter på ett kafé och det första jag kollar, utom min mail är intressant nog denna sida och läser först Anders mikrohistoria.
Jag var i Marieholm och föreläste för ett gäng mestadels äldre som jag nu skall ingjuta lite mod i så att de förhoppningsvis börjar skriva och berätta med utgångspunkt från boken. Vi får se hur det går och jag skall träffa dem på nytt i januari. Jag skall då tipsa om denna sida, men jag misstänker att många av dem inte har eller vill ha dator.
Jag har en teori om varför många "nybörjare" eller "trådovana" känner att de dödar trådarna, när ingen skriver efter dem. För många tar det lång tid att uppmana mod att skriva och när de till slut skriver har de andra lämnat tråden och gått över till andra ämnen. Det är alltså inte så att den som skriver sist är trist, tråkigt, eller korkad. Det är snarare så att de snabba och vana redan är i en annan tråd. De har alltså lämnat ämnet.
Den som vill ha många kommentarer bör alltså antingen starta en tråd och få i gång en diskussion, eller skriva sitt inlägg relativt snabbt. Det betyder att man också måste vara ganska rapp att svara på eller ta upp trådar ur kommentarerna på sina egna inlägg.
Det som Anders gör så bra på detta forum är att han återupplivar äldre trådar och på så sätt på nytt kan få i gång diskussionen.
mvh/gurin