Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 5108 ggr
AndersE
0

Fem-mastad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag röjer i en bokhylla och fann detta. Kommer från min sambos morfar. Såväl han som hans far var sjökaptener.

Vad kan man utläsa av bilden? Hur gör man för att identifiera plats och fartyg?

Staffan
0

Härlig bild!

Något av husen kanske finns kvar ännu idag? Det till höger kan jag tänka mig att det finns många som liknar men bakom fören på båten finns ett annat hus som kanske är mer unikt? Liknar nästan Kreml litegrann … :)

// staffan

AndersE
0

Jag har lagt in bilden på anbytarforum också.

kjersti
0

Jag blev lite tveksam  när jag såg bilden. Är det en båt eller två? Jag tycker det ser lite konstigt ut i aktern.Ser ut som att det kunde vara 2 båtar??Blir förmodligen lite lurad av de små båtarnas master som ligger framför fartyget.

Min första tanke ang ort  var Varberg men badhusets torn där är lite mer utspridda.

kjersti
0

Alex A. Hurst: En lista på all världens 4- och 5-mastade råtacklade skepp, Longitude - tidskrift från de sju haven 22 pp. 7 - 31, ISSN 0024-6328, published by Carlstedt Förlag AB, Stockholm 1986

Inte vet  jag om det kan vara till någon hjälp……

[SvenA]
0

Kortet kan mycket väl vara taget i Stockholms frihamn

AndersE
0

Tack för tips! Min första association var Malmö… Det gäller ju att hitta kort att jämföra med.

#3 Jag tror nog ändå det är ett fartyg med fem mastar.

Bild i högre upplösning…

AndersE
0
christerm
0

Lägg in frågan på Gamla Vykort. Är bilden tagen i Sverige bör du nog få svar, förr eller senare.

Malmö tror jag inte det är - som liten var jag ofta i hamnen och kan inte dra mig till minnes byggnaden till höger.

/CM

AndersE
0

Nej, det är nog inte Malmö.

Jag har lagt in frågan på "Landgången" som verkar vara ett trevligt form för den sjöfartsintresserade.

Gamla vykort… det är inget vykort…

christerm
0

Då får du väl låtsas att det är ett gammalt vykort - allt är tillåtet, bara ändamålet är gott! Glad

AndersE
0

Flört

AndersE
0

Tilläggas kan att det jag har är ett negativ, där bilden är avfotograferad.

Jag är inte 100% säker på att den inte är spegelvänd…

AndersE
0

Nu har jag lagt in bilden på Gamla Vykort också…

kjersti
0

Kan du försöka förstora tegelbyggnaden till höger i bild på samma sätt som du gjort på Rötter Då kanske man kan se mer på den.

AndersE
0

Javisst!

gurin
0

Min personliga gissning är Oskarshamn. Tyckte mig ha åkt förbi det där uppförstorade huset där på kajen.

mvh/gurin

AndersE
0

Tack för tipset gurin! Jag har skickat ett mail dit med en förfrågan…

christerm
0

Ser att du redan fått svar i Gamla vykort - Landskrona!

Och det kan säkert stämma - Siloskajen i Landskrona. Tyvärr liten bild, hämtad från Landskrona Museums Databas.

/CM

AndersE
0

Absolut. Tack Christer.

christerm
0

Skulle vara intressant att få veta namnet på fartyget. Vilket öde gick det till mötes. Kanske var det en gång i tiden en råseglare som senare kom att riggas om till en skonare.

Det kan väl inte ha funnits så värst många femmastade skonare i våra farvatten, så helt omöjligt att hitta namnet ska det inte vara.

/CM.

AndersE
0

På anbytarforum fick jag tips om denna sida, och jag har skickat ett mail till Lars Bruzelius.

AndersE
0

Genom samtal med sjökaptenens (han som efterlämnat bilden) son är jag nu tämligen säker på att fartyget är "General Pershing".

På Bruxelius sida om femmastade skonare med maskin hittar jag detta:

"1918 General Pershing, 2450 tons, aux., The Olympia Shipbuilding Co., Olympia, WA."

AndersE
0

Någon (?) har noterat mitt intresse för "General Pershing" och skickat mig denna helt fantastiska bild!

Tänk när jag ska skriva berättelsen om sambons morfars ungdomsår till sjöss när han var matros på "General Pershing" och kan illustrera med denna bild.

Visst är den härlig. Man riktigt känner smaken av saltvatten i munnen…

AndersE
0

Jag missade bilden, men den kommer här…

Jag talade just med med den som skickade mig bilden. Han hade arbetat med ett efterlämnat bildarkiv, sett min efterlysning på Landgången och kommit ihåg att han sett en bild…

Härligt med hjälpsamma och vänliga människor!