Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 3670 ggr
Cheyenne
0

Cecilia Johanna Lagerqvist - ett livsöde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min blick fastnade på denna notis från Kugelbergskivan.

Cheyenne
0

Jag blev nyfiken och vill veta mer. Första gången jag stöter på Cecilia Johanna Lagerqvist är i Stockholms Rotemansarkiv år 1900. Där kan man läsa följande:

Namn: Cecilia Johanna Lagerkvist
Titel: Hjon
Födelseuppgifter: 20/6 1849 (Utan uppgift), Okänt värde
Status: Okänt civilstånd,ej HF,Ensamstående utan barn

Inflyttningsuppgifter

Inflyttad: 00/00 1900
Som: Inflyttad från ort utanför Stockholm
Från: Okänd

Boendeuppgifter:

Arkivrote och stadsdel: 13 (Södermalm)
Fastighet: Glasbruket Mindre 3 5-8
Församling: Katarina
Gata: Nytorgsgatan 2
Gata: Stora Glasbruksgatan 25

Platsnamn: Arbetsinrättningen

Utflyttningsuppgifter

Utflyttad: 99/99 1906
Som: Utflyttad till bilagan

Övriga uppgifter:
Hushållsföreståndareuppgift: Hjon å Ai

Social anteckning: In å Afi 1903-06-06 Ut 1903-06-
Social anteckning: 19,Int 1904-01-05 Ut Fr.Ai 1904
Social anteckning: -06-14 1904-08-25,Int Afi 1904-
Social anteckning: 11-22

chrissan
0

Minsann! I 1880 års folkräkning står hon som mamsell, född i Kalmar, Kalmar län, bor Jakob och Johannes, kv Oxen större.

Cheyenne
0

Därefter kan man följa henne i Rotemansarkivet. Hon överförs till bilagan för att 1907 plötsligt "återuppstå". Hon "förföljs" av sociala anteckningar men det mesta handlar om bidrag till glasögon, sjukhusbesök och liknande.

I senare noteringar framgår det att hon föddes i Kalmar.

Går det att få fram mer information om Cecilia Johanna Lagerqvist?

Cheyenne
0

#2 Wow, Jag hade på känn att det var något speciellt med hennes bakgrund.

chrissan
0

Hon hamnade på Norrköpings spinnhus 1898:

Inrättning: Norrköpings Spinnhus
Personuppgifter: Född 1849 i Kalmar och bosatt i Adolf Fredriks församling i Stockholm. Signalement: Längd 1,57 meter, Växt klen, Hår brunt, Ögon gråbruna, Näsa rak, Mun ordinär, Panna låg, Ansigte ovalt. Ålder: 49 år. Född 20 juni.

Men enligt PLF CD så föds bara en Cecilia 1849 i Kalmar:

Post KST-F-15816

Augusta Cicilia Johanna
Född 20/7 1849 i Kalmar Stadsf (H)

Far
(Ingen namnuppgift)

Mor
Björklund, Johanna Wilhe.
P, 23 år

Övriga uppgifter
Församlingskod: 088001
--------------
Källa: Kalmar Stadsfs C:9

Normerade begrepp
Förnamn: Augusta Cecilia Johanna

Cheyenne
0

I noteringarna från Rotemansarkivet är förkortningen "Afi" återkommande. År 1900-1906 finns hon ju på Arbetsinrättningen. Är "Afi" en förkortning för densamme?

chrissan
0

Ja, det var fattighuset i Sthlm. Allmänna arbetsinrättningen

chrissan
0

På Söder Cd står ibland Kalmar, Uppsala län som födelseort. Hon bor ihop med en Bilfelt ett tag, men finns kvar 1926 då hon sökt till St Eriks sjukhus sedan Bilfelt dog 1923.

Cheyenne
0

Och nog verkar det som om lösdriveri, vilket hon b.la dömdes för, stämmer. Jag kan inte finna henne folkräkningen 1890.

Cheyenne
0

Hon hade det nog besvärligt. I Rotemansarkivet, perioden 1907-1918 finns hon enligt följande;

Församling: Kungsholmen
Gata: Fleminggatan 22
Platsnamn: Kvinnoavdelningen

Under "Övriga Anteckningar" kan man läsa;

Social anteckning: In 1908-05-08 Ut 1909-06-10 In 1909-06-22 Ut 1910-05-14 In 1910-07-18 Ut 1912-10-14 In 1912-10-26

Vad det verkar har hon alltså skrivits in och ut på denna "Kvinnoavdelning".

chrissan
0

Hon fixade nog till sin bakgrund, modern får 3 oäkta barn i Kalmar, gifter sig sedan med skoarbetaren Peter Gustaf Petersson och får 2 barn till.

Cheyenne
0

Men i mitt mitt första inlägg med tidningsnotisen står det att hon var en dotter till "afliden statens tjensteman" och när hon hamnar på Spinnhuset i Norrköping kan man läsa följande

"Anmärkning: Förpassad från Öfverståthållare Embetet. Född den 20 Juni. Fadren Kontorist. Mindre arbetsför."

chrissan
0

Det är frågan om den Cecilia jag hittat är samma person eller ej

Cheyenne
0

Fångrullan anger hennes födelsedata till den 20 Juni 1849 i Kalmar, så också Rotemansarkivet. Men precis som du skriver chrissan så kan ju hennes födelsedatum och bakrund ha förvrängts en del…!

chrissan
0

Om det är rätt moder så har hon 6 oäkta barn innan hon gifter sig med Peter Gustaf

chrissan
0

Modern, Johanna Björklund är omöjlig att följa framåt eller bakåt, hon verkar flacka omkring innan hon gifter sig. När jag hittar henne 1863 så är inte dottern f 1849 med.

Cheyenne
0

chrissan, i vilken förs. gifter sig Johanna Björklund och hette maken Lagerqvist i efternamn?

Cheyenne
0

Aha, fann det! Missade ditt inlägg under #11 och att moderns fullständiga namn (om det nu är hon) var Johanna Wilhelmina Björklund. Sorry chrissan!

Ingegerd
0

PLF har nog råkat skriva fel månad vid avskrift från födelseboken. Jag har tittat i födelseboken för Kalmar stadsförsamling i SVAR:s digitaliserade kyrkoarkiv och funnit att 20 juni 1849 är rätt datum.

Cheyenne
0

Tack Ingegerd! Undrar var hon fick namnet Lagerqvist ifrån?

Är det någon som kan kika på en födelse i Väderstad fs, Östergötland den 10/6 1879. Då föddes tydligen en Olivia Elisabeth som i senare källor bär namnet Lagerqvist.

Varför jag undrar är för att:

1) Denna Olivia Elisabeth, född 1879 går ej att finna i folkräkningen 1890 hur jag än söker. Cecilia Johanna Lagerqvist finns ej i folk 1890.

2) Precis som Cecilia Johanna Lagerqvist blir denna Olivia Elisabeth L sedemera dömd till Norrköpings Spinnhus för "Lösdrifveri". Hon återfinns i rullorna hela fyra gånger med hemvist Stockholm

Visserligen verkar det finnas ett antal "Lagerqvistar" födda i Väderstad men vem vet….!

Alsterolle
0

Harstad C:3 sid 23

1879 Juni 10/15 Olivia Elisabeth, oäkta

Mor pig. Carolina Johanna Lagerqvist från Hvarfs Skn

Cheyenne
0

Tack Alsterolle!

Då skulle modern ev. kunna vara denna;

Lagerqvist, Johanna Carolina

Sjuksköt.bitr.

f. 1857 i Harstad (Östergötlands län, Östergötland)

Ogift kvinna, mor i familjen

Ufven större N:o 3, 4
Maria Magdalena rote 19 (Stockholms stad, Uppland)

Hon bor med dottern Gunhild Carolina, född 1889 i Stockholm. Ingen Oliva Elisabet dock som vid denna tid var endast 11 år gammal.

Men då kan vi nog avskriva samtliga ovanstående för att på något sätt vara befryndade med Cecilia Johanna Lagerqvist.