Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbyggnader
Läst 1420 ggr
laxgatan
2006-12-10 13:06
0

Gods

Vi har en bekant som köpt en egendom på 95 ha blandat skog och åkermark med bostadshus med 11 rum som han nu vill kalla att det är ett gods, kan nån hjälpa oss att reda ut begreppen gods, herrgård och gård?

Jag vill hävda att det inte är stort nog för att kallas gods.

Tack på förhand

AndersE
2006-12-10 13:19
0

Enligt Wikipedia:

Ett gods är en större jordbruksegendom med centralt ledd drift av åtminstone delar av jorden. Från cirka 150 f.Kr. samlades i det romerska riket allt större arealer bondejord i storgods, latifundier, och drevs med slavar som arbetskraft. Storgodssystemet övertogs efter Romarrikets fall av germanerna, och under medeltiden spreds det över hela Europa.

I Sverige kom adelsgodsen att kallas säterier och de gods som tillhörde kronan kallades kungsgårdar.

Ägaren till ett gods kallas numera för godsägare.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Gods_%28fastighet%29

"Herrgård var ursprungligen beteckningen på ett stort lantbruk som beboddes av en herre, dvs en adelsperson. Idag används dock även begreppet för ett stort enfamiljshus byggt i samma stil som herrgårdens herrgårdshus, dvs det hus som herren själv bodde i.

Det ursprungliga begreppet började urvattnas under den tidiga industralismen på 1700-talet, då även ofrälse bruksägare eller brukspatroner började kallas herrar. Så när dessa byggde sig bostäder som liknade de egentliga herrgårdshusen, så började dessa kallas herrgårdar.

Begreppet herrgård återfinns i skrifter redan på 1000-talet, som till exempel Halltorp (Hauldtorp) på Öland.

Mindre herrgårdshus har ofta en planlösning av salstyp - en hall med ett rum på varje sida och innanför hallen salong, bibliotek och matsal i fil. På övervåningen ofta två rum, ett på varje sida om trapphallen. En stram arkitektur utvändigt med ett typiskt språk gör att vi idag har en god uppfattning om vad man menar när någon säger att huset ser ut som en herrgård. Ofta finns en veranda eller glasveranda med eventuell en annan veranda över.

Ibland har herrgårdhuset med en allé eller ett vårdträd på gårdsplanen och flyglar kan förekomma som vagnslider, snickarbod, stallplatser eller helt enkelt ett separat hus för köket. Köket placerades ofta där pga brandrisken.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Herrg%C3%A5rd"

AndersE
2006-12-10 13:27
0

SAOB:

"BETYDELSE: jordegendom, landtegendom, landtgård; numera bl. om större gård l. gårdskomplex, (större) herrgård; i sht förr ofta i den allittererande förb. gods och gård o. d., förr äv. gods och grund. Ägare till flera (stora) gods. Förvalta ett gods. Alla godsets underlydande voro samlade för att mottaga det nya herrskapet."

Jag har svårt att hitta en väldigt tydlig definition…

AndersE
2006-12-10 13:56
0

Jag hittade en synonymordbok som parade gods och herrgård. Så tänkerjag mig nog också det. Kanske med skillnaden att på en "avstyckad herrgård" kallar man fortfarande mangårdsbyggnaden för herrgård, medan jag tycker att i ett gods bör ingå ett ganska omfattande jordbruk/skogsbruk?

Fler åsikter?

rune
2006-12-10 18:26
0

Nog tycker jag 95 ha jord verkar lite ynkligt för att kallas gods, även om huset är av större modell. Vilka andra hus finns där?
En herrgård kanske, för såna hade ju företagsledare och då kanske det inte behövde vara lika stort.

laxgatan
2006-12-10 20:30
0

Ska visst vara en flygelbyggnad i två plan och några uthus men inte för djurhållning vad jag vet.

Det har användts som konferensanläggning under några år.

AndersE
2006-12-10 20:37
0

Mitt intryck hittills är att det kanske är i minsta laget, men samtidigt så verkar det saknas en någorlunda tydlig definition.

En sak man undrar över är ju gårdens historia. Det kan ju påverka hur man benämner en gård…?