Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3435 ggr
lisopasi
2009-07-19 21:36
0

Antyda

Någon som tittat närmare på tidningen  Antyda

Cheyenne
2009-07-19 22:08
0

Jag har noterat tidningen och hemsidan förut men om man läser vidare så ser man att första numret inte har kommit ut ännu och att denna kommer att säljas vid Släktforskardagarna i Falköping.

Saxat från hemsidan;

ANTYDA:s absolut första nummer lämnar tryckpressarna den 30 juli. Alla våra prenumeranter får sitt eget exemplar direkt hem i brevlådan. För att vara säker på att få ANTYDA nr 1/2009 skall prenumerationsbeställningen vara hos oss senast 15/7 2009.

Lösnummer kommer att säljas till besökarna på Släktforskardagarna i Falköping den 21 - 22 augusti.

Från och med nummer 2 kommer ANTYDA att finnas hos återförsäljare runt om i landet. Men självfallet kommer det att löna sig att vara prenumerant. De som prenumererar får alltid sin tidning innan den når återförsäljarna och de betalar också ett lägre pris jämfört med lösnummerköparna"

lisopasi
2009-07-19 22:32
0

Jo jag såg det också, man får väl vänta till nr 2 och köpa ett ex för att se om det är något :)

AndersE
2009-07-19 23:16
0

Jag har också noterat att den är "på gång".

Tyvärr tycker jag sällan tidningar kring släktforskning är så roliga att läsa. Diskulogen är nästan enda positiva undantaget.

Cheyenne
2009-07-19 23:31
0

#3 Jag var medlem i flera år i DIS men gick till slut ur föreningen just pga av medlemstidningen Diskulogen. Det är inget roligt när en tredjedel av tidnngen handlar om olika funktioner och problemlösningar i DISGEN när man själv använder Min Släkt! Flört

AndersE
2009-07-20 01:15
0

#4 Jo, den heter ju DISkulogen… Tidningen genomgick en stor förändring för en tid seean och nu läser jag det mesta i varje nummer.

Men smaken är som baken. Det ska bli kul att titta på Antyda.

chrissan
2009-07-20 01:20
0

Diskulogen har verkligen genomgått en metamorfos. Den är rolig att läsa numera. Många bra artiklar - jag använder också Min Släkt så tekninken lämnar jag därhän.

Cheyenne
2009-07-20 01:24
0

Där  ser man!

AndersB
2009-07-20 14:38
0

#0 ANtyda har jag missat. Det var tufft att starta en ny populärt hållen tidning för släktforskare. Det blir ju främst en svår konkurrent till Släkthistoriskt forum (heter den fortfarande så? Känns lite konstigt idag för en papperstidning).

Vad gäller DISkulogen har den verkligen blivit bättre på senare år, även om det förstås finns mycket om Disgen fortfarande. Stör inte mig då jag använder programmet.

Diskulogens förbättring var en del i beslutet att sluta prenumerera på ShF. Jag tror inte jag kommer behöva någon fler "lättare" tidning, så Antyda lär jag endast läsa om jag får syn på ett exemplar gratis.

Önskar redaktionen lycka till ändå! Det är bra med konkurrens. Kan ligga rätt i tiden, för många har ju kritiserat ShF i en tråd nyligen på AF.

Cheyenne
2009-07-20 14:44
0

#8 Den tråden har nu flyttats till Förbundsforum…..!

Jag hör till en av de som skrev under tråden och var positiv till - vad jag kallar - mångfalden i ShF. Eftersom jag har valt att inte delta i diskussionerna på Förbundsforum, dvs registrera mig där, kan jag därmed inte följa en eventuell fortsatt diskussion.

AndersE
2009-07-20 15:23
0

#9 Man kan ju erhålla läsrättigheter i Förbundsforum utan att delta i diskussionerna…

Cheyenne
2009-07-20 15:35
0

#10 Anders, jag tror du missförstår mig lite.

Släkthistoriskt Forum kan vem som helst prenumerera på. Man behöver inte vara medlem i en släktforskarförening ansluten till Förbundet eller ens vara registrerad användare på AF. Vill man dock diskutera innehållet i ShF på AF krävs naturligtvist en registrering på just AF. MEN, iom att prenumerationen även är öppen för icke-föreningsmedlemmar eller personer som valt bort Förbundsforum så är det fel att lägga tråden under Förbundsforum.

Jag har sedan länge bestämt mig för att inte delta i diskussioner i Förbundsforum men nu har man alltså flyttat en tråd där mitt namn och mina inlägg finns med men där jag inte kan bemöta eventuell kritik.

Här måste alltså Förbundet bestämma sig. Man kan inte ha en tidskrift som är öppen även för icke-medlemmar att prenumerera på samtidigt som man säger att enbart medlemmar i en av förbundets anslutna föreningar får diskutera innehållet. Det blir tyvärr en väldigt selektiv behandling av två grupper som betalar samma lika mycket pengar för tidningen men bara hälften av de får diskutera tidningen.

chrissan
2009-07-20 15:48
0

Jag tycker också det var fel att flytta diskussionen, efter så här lång tid dessutom. Luktar census tycker jag

AndersE
2009-07-20 15:55
0

#11 Jag förstår. Nytillkomna besökare kan tro att du skrivit på förbundsforum.

#12 Jo, mht historiska fakta är det tyvärr ingen långsökt tanke…