Erik Nilsson Åström
Hej! Jag har några dödsdatum som jag behöver hjälp med, det gäller:
Erik Nilsson Åström f. 1822-10-06 i Sunderbyn, Nederluleå i Norrbotten, dottern
Maria Nilsson Åström f. 1872-03-03 i Sunderbyn, Nederluleå i Norrbotten, samt hennes make
Karl Emil Lundsröm f. 1872-02-04 i Långnäs, Nederluleå i Norrbotten. Karl Emil står som Karl ERIK i folkräkningen 1890.
Tacksam om någon kan hjälpa mig med dessa personers dödsdatum.
//Maria
//Maria
ENÅ dog 9 oktober 1896 av lungsot enligt scb-utdraget.
Bodde Maria och hennes make kvar i Nederluleå?

Hej och tack
Ja, så vitt jag vet så bodde dom kvar där, enligt pappas faster så bodde min farmor mycket hos Karl Emil när hon var liten, Maria ska visst ha dött långt tidigare (farmor var född 1921).
De flesta av Karl Erik och Marias barn föds och dör i Sunderbyn, som också tillhör Nederluleå.
//Maria

De bodde i Långnäs, Nederluleå år 1900 enligt skivan sveriges befolkning 1900, tillsammans med sin dotter Ellen Maria som föddes samma år.

Japp, stämmer bra, hon är min farmors mor (och jag hade turen att få lära änna henne, hon dog 1993). Hon hade fem syskon, den siste föddes 1910.
//Maria
Maria Åström dog 24 december 1911 också hon av lungsot.
Det står att hon är född 30/3 (eller möjligen 31/3) i scb-utdraget.
Jag har även bläddrat igenom åren 1921-1925 utan att hitta Karl Emil.

Åhh, Ulle du är en pärla, stämmer det att dom bodde kvar i Långnäs eller hade dom flytta till Sunderbyn?
//Maria
Ja, Maria står som hustru till torparen och skomakaren Karl Emil Lundström i Sunderbyn.
Hade precis gett upp hoppet om att jag skulle hitta maken och tänkte att jag tittar på ett år till och där dyker han upp
!
Skomakaren i Sunderbyn Karl Emil Lundström dog 26 september 1933. Orsaken var Myocarditis. Chron. om jag läser rätt. Vad det betyder vet jag inte. Han dog på Lasarettet i Luleå.
Källan är som förut scb utdraget.

Kronisk hjärtmuskelinflammation

Tack så mycket för hjälpen både Ulle och Cheyenne, nu har jag beställd deras bouppteckningar för att se vad mer man kan hitta där.
//Maria