Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3966 ggr
quinn
0

Läshjälp - Knätte socken

Handstil förr var både och kan man ju säga. Ha nu på biblioteket suttit och försökt tyda handstil på ett namn på en släkting men lyckas inte trots att jag fick lite hjälp. Kanske ngn annan kan.  Följande har jag:

Johannes Jaensson f. 1780-04-08 Böne

Fader: Jean Svensson Böne

Moder:   Och detta är problemet.  I den personakt jag fått av min farbror som tid släktforskat står det Herta Valdermarsson? Jag och den som försökte hjälpa mig fick det dock till Mertha M…..d.

Jag har heller ingenting på denna Jean Svensson.

Vidare har jag sökt dödsdatum för en klara charlotta johansdotter Sabel St backgården Segerstad. f. 18670615. f. härja socken. gift  gustaf julius sabel.

är det bara jag som är blind? suttit för länge?

chrissan
0

Var står dessa namn?  Det är bra om du har sidhänvisningar och vilka böcker det finns i så blir det lättare att hjälpa

svenne
0

Vilken socken finns "Böne" i?

Klara Charlotta f. 1867 i Härja borde dock vara denna kvinna:

(SvDb 1947-2006)

18670615-596

Sabel f. Johansson, Klara Charlotta

Backgården

Död 13/12 1953.

Kyrkobokförd i Segerstad, Stenstorps kn (Skaraborgs län, Västergötland).

Född 15/6 1867 i Härja (Skaraborgs län, Västergötland).

Änka (17/7 1951).

Anm: Gift 18990522
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Hornborga, Falköpings kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
Härja (Skaraborgs län)

Källor:
DB, FS / DOR 52-60

zachs
0

# 2 Böne är en socken i Älvsborgs län.

svenne
0

Hittar inget i Böne men Knätte socken har gemensam födelsebok med Böne och där finns han:

1780-04-08, Johannes,

Jean Svensson och Mertha Waldemarsdotter i Lund, Kronogården.

Knätte socken, alltså!

Babzan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Modern heter Mertha … men efternamnet?

svenne
0

I Knättes första HL A1:1 sid. 92 finns dom men fadern har tydligen blivit änkling och är omgift med Eleka Jonsdotter, f. 1763.

Loucar
0

Inte helt säker men jag får efternamnet på modern till Malenumsdotter.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Babzan
0

Efter att nu tagit en välbehövlig vila medan åskvädret drog över och jag åter läser efternamnet, men visst är första bokstaven M.

Kan det stå Malchumsdotter = Malcom?

quinn
0

#1 har bl.a varit inne i bibliotekets dator för släktforskning. ikonen heter vara "svar idag" tror jag. sen har jag min farbror papper och jag vet inte riktigt varifrån han hämtat sin information.  Det står en massa aktnr på personakterna men ingen annan hänvisn.

Klara kommer från Kolarebacken i Härja älvsborgs län.

Fader Johan Larsson Moder: Johanna Carlsdotter (hångsdala)

Klara är min farmor faster och intresserar mig pga att hon på dagen är 100 år äldre än mig.

gällande Herta/mertha har vi mer fastnat pga att vi inte ser vad det står.

Men jag tackar för denna hjälp o ska kolla vidare…//

svenne
0

#8 Inte omöjligt. Det är svårläst, jag kan ha fel i #4.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du har rätt, Babzan, Malcumsdotter var det!
I Krätte A1:1 sid 92 finns en syster till Johannes, Maria f. 1781.
Här en skärmdump av systern Marias födelse i Krätte födda år 1781:

Cheyenne
0

Jag döpte om rubriken till "Läshjälp - Knätte socken" för att dels tydliggöra frågeställningen, dels för att underlätta att finna tråden vid en ev. senare sökning.

/ cheyenne - Medarbetare på Proviniens

Babzan
0

Det föds även en son Joseph 29/5 1784, Böne C:2 s.107, och tittar man på qvinnofaddrarna där så heter de Kerstin och Maria Malcumsdotter.

Det är bra att få vila ögonen ibland!

svenne
0

#12 Bra initiativ. Vad vore vi utan Dej, cheyenne?

Cheyenne
0

#14 Skrattande

Vilsna i den stoooora världen? Flört

svenne
0

#13 Jo, jag såg det, samma föräldrar.

#15 Ja, det känns verkligen tryggt med folk som engagerar sej!Flört

quinn
0

Tack för hjälpen! 

Jag instämmer med #16 att det är tryggt med folk som engagerar sig OCH har lust o tid att hjälpa där andra går bet!//quinnSkrattande

quinn
0

och förresten! #2  Det är min klara. jag hade oxå vigseldatum i en anteckn som stämde med den du skrivit.  Tack!!

svenne
0

Klara och hemmes make är begravda i Segerstad.

(ur CD:n begravda i Sverige)

1867-06-15-596

Sabel, Klara Charlotta
f. 15/6 1867

Stora Backgården

Död 13/12 1953
Begravd 20/12 1953

Segerstads kyrkogård (Västergötland), kv. C, nr. 38 (kista)
Graven upplåten till 31/12 2008

[l 1]
Stenstorps kyrkliga samfällighet (Falköpings kn, Västra Götalands län)

Prästgatan 6
520 50 STENSTORP

Tel. 0500-45 00 60
stenstorps.pastorat@svenskakyrkan.se

[k][1]Posten levererad 2008-10-24

och här är gubben Sabel:

1874-01-13-593

Sabel, Gustaf Julius
f. 13/1 1874

F. d. Lantbr.

Stora Backgården

Död 17/7 1951
Begravd 22/7 1951

Segerstads kyrkogård (Västergötland), kv. C, nr. 39 (kista)
Graven upplåten till 31/12 2008

[l 1]
Stenstorps kyrkliga samfällighet (Falköpings kn, Västra Götalands län)

Prästgatan 6
520 50 STENSTORP

Tel. 0500-45 00 60
stenstorps.pastorat@svenskakyrkan.se

[k][1]Posten levererad 2008-10-24

quinn
0

Skrattande  tänk inte har jag tänkt på honom som "gubben Sabel"

I mina tankar är de ungefär i min ålder fast för 100 år sen.. haha!

Så,, graven står till förfogande att tömmas alltså.

Ok, //

Kan ni hjälpa mig lika mycket med Jean Svensson voe jag tacksam, har idag suttit på biblioteket i 3 timmar o kanske endast fått fram en dödsdatum. Det är ju inte säkert att det är min JEAN men datumen jag fick fram var den 25/1 1830. fast det stod Jan Svensson kronogården Lund.

Texten är som sagt svår att tyda tycker jag

svenne
0

Är dessa personer anor till Dej skulle jag rekommendera att Du ringer till kyrkogårdsförvaltningen i Stenstorp och förlänger gravrätten i Ditt namn, kostar kanske några hundralappar, men då finns gravarna kvar i ett antal år framåt.

quinn
0

# 21 En grav betyder dessvärre inget för mig. Jag går aldrig till ngns grav och önskar ingen för egen del.    Kanske låter konstigt men det är så jag känner.

Mina nära o kära som går bot finns i mitt hjärta!

Jo, de är anor till mig.//

svenne
0

#22 Visst, det är ju upp till var och en…

torsbo
0

Märta Malcolmsdotter dog 1789 26/4 av rötfeber i Lund Kronogård i Knätte, och var då 30 år gammal. Av hennes dödsnotis framgår att fadern hette Malcolm Björk och modern Brita Andersdotter.

Jan Svensson har jag uppgift (Knätte AI:3, s 90) om att han var född 1747 4/6 i Gällstad, men där har jag inte hittat honom. Han dog också i Lund kronogård i Knätte, 1830 25/2 av slag (83 år). Han gifte sig 2:o 1790 5/11 i Blidsberg med Ellika Jönsdotter, född 1764 13/12 i Björnarp i Blidsberg, död 1853 22/4 i Lund Kronogård, Knätte. I sitt andra gifte hade Jan minst 5 barn.

quinn
0

Så Jean kan lika gärna bli Jan i böckerna då?    Svårt det är när stavningarna skiljer sig.. hur ska man veta om det är den man söker?

Var letar ni? tycker att bibliotekets är svåra ändå. Ni verkar sitta hemma.//

torsbo
0

Jan, Jean, Jaen är alla varianter på Johan och under äldre tider fanns inga rättstavningsläror, utan samma person kan benämnas med alla varianterna.

Man får ta det lugnt och pussla ihop alla notiser, som verkar beröra samma person och  kanske göra en kronologisk lista och se om det stämmer.

Om det föds barn med för kort mellanrum, så tyder det på att man kanske har att göra med två Jan Svensson, och då får man vara ännu mer noggrann. Kanske finns det en bouppteckning efter någon, eller bägge, av dem, som kan räta ut frågetecknen.

Många av de som deltar här har egna abonnemang på Genline, SVAR eller/och AD Online.

Om man är nybörjare så kan det vara bra att läsa någon handbok, finns ett par olika, och även gå igenom t.ex. "Läsebok för släktforskare", som handlar om handstil och hur man tolkar den.

På Rötter (www.genealogi.se) finns också många nybörjartips.

quinn
0

nyligen hemkommen från biblioteket, från de segaste av de segaste datorer.. vädrets makter kanske.

Men inte blir man glad iallafall.

Jag måste nu återgå till Jean Svensson som jag alltså från början inget hade på mer än sonen.

Var det rätt Jean Svensson som föddes i gällstad 1747?

Har nämligen idag i Hångsdala socken,skaraborg hittat ytterligare 2 Jean Svensson..

nr 1 jean f. 1756-06-09. Far Sven Jeansson  Mor Eva Jonasdotter. Kunde inte tyda gårdsnamnet.

Källa: Genline Family finder 3.0 (624.15.28200(Skaraborg) HångsdalaC:1Födde 1712-1785,0/123

nr 2 Jean f. 1760-06-16  Far Sven Larsson  mor ? (såg ej ett namn här)

Källa: samma som ovan ngr sidor längre fram. datan krångla så jag hann ej få sidnr och med det tröttnade jag och åkte hem.

Så, 3 Jean svensson f: 1747, 1756, 1760. vilken är min förfader gift med Märta?

Å andra sida får en jean Svensson oxå en son, Lars 1759. Är Jean här ett kvinnonamn eller har prästen bara missat moderns namn.  detta var bara en notering jag gjorde, inget jag direkt skrev ner.