1900-talsforskning
Hur går man tillväga för att se föräldrarna till någon född 1947 i en Stockholmsförsamling?
Går det alls när det är inom 70 år, eller kan man få hjälp med att slå upp det på t ex Stockholms Stadsarkiv? Eller är det Skatteverket man ska kontakta?
Ursäkta men jag är helt borta på detta område!

Om personen ifråga bodde hos föräldrarna är det lättare, man kan titta i Sveriges befolkning 1970.
Skatteverket har familjebild, den borde vara offentlig för de som inte har adopterats.
I Arninge finns mikrokort på alla som är födda före 1949.
#1 Personen bodde inte hos föräldrarna 1970.
#2 Tack, och dessa är fria att titta i? Vilken information finns om föräldrarna där? Då kanske man ska ta en semesterutflykt till Arninge för första gången!
Prövar med att maila efter uppgiften. Det ska tydligen gå att få gratis för enstaka enkla uppslag. Så sparar man in 1 timmes resa dit och en timme tillbaka.
Det är alltså SCB-utdragen som finns i Arninge och de ser likadana ut som de för äldre tider.
SCB-utdragen för tiden efter sekretessgränsen som finns i Arninge är tillgängliga i kortlådor precis som äldre mikrokort, så man behöver inte fråga i receptionen.
Jag tog fram avlidna i Sättersta 1939-1946 genom att skriva av mikrokorten i Arninge. Det var ganska många av besökarna som var och letade i lådorna med kort för de åren, då jag var där i vintras.
Hej Anders mfl
En släktforskare (Nisse!) har tipsat mig om att man kan ringa till:
Skattemyndigheten på telefonnummer 0771-567567
Det är en rösttelefon med olika alternativ, så man skall sedan först tryck 3 och sen 2 för att komma till de personer som kan hjälpa en med offentliga personuppgifter.
Det är kanske bäst att tillägga att de bara besvarar ett par frågor varje gång du ringer.
Tack alla!
#7 Kan vara bra att veta om! Har dom samma service med mail?
Det hela gick bra att fixa med mail till forskarexpeditionen i Arninge. Jag fick vad jag frågade om kl 12 (mail skickat på kvällen dagen innan). Ett uppslag i födelsebok.
#8 Jag vet inte.