Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 2209 ggr
AndersE
2006-12-06 21:26
0

Brösarp

Jag var i Brösarp i början på veckan - ett par dagar i jobbets regi. Vi bodde på Brösarps gästis, men hade föreläsningar i en f.d. Philadelphia-kyrka.

Väldigt trevlig by med ålderdomlig känsla. Kyrkan mitt i byn, gamla gästis med vad som såg ut att vara en f.d. lanthandel mitt emot. Som en liten fläkt av tiden innan skiftet kunde man se några gårdar inne i själva bykärnan. Flera typiska gatuhus från tiden strax efter.

Många väldigt vackra gamla hus. Putsat tegel, spröjsade fönster med kupat glas, tegeltak…

Gästis var fullt med spännande antikviteter. Allmogeskåp, väggarna klädda med gamla gåramålningar. Så mycket man skulle vilja spåra ursprunget för…

I vissa städer och byar tycker jag det räcker att kisa lite med ögonen och koppla på en liten gnutta fantasi för att man ska förflyttas långt bak i tiden. Man ser hästdragna vagnar, påbylsade gummor med tunga korgar, herrar i rock och käpp…

Brösarp är en sådan by!

mosterMimmi
2006-12-07 19:03
0

Ja, Brösarp är ju jättemysig, nästan året om, men allra bäst när gullvivorna blommar på Brösarps Backar.