Söker släktingar
Jag undrar om det finns någon som känner till släkten Rosenholm. De kommer ursprungligen från Hovmantorp i Småland. Har en anfader som är född Rosenholm (UÄ) och letar förtvivlat efter någon som vet något am denne anfader.
kmamr

I folkräkningen 1890 finns det fyra personer med namnet Rosenholm födda i Hovmantorp, Kronobergs län. Vad heter din anfader och när föddes han?

När är han född? Enligt födda på Kronobergs Genealogiska Förenings CD finns det några Rosenholm mellan 1765 och 1867 i Hovmantorp.
Om man tittar i folkräkningen 1900 får man fram två med namnet Rosenholm.
Guldsmedsgesällen Otto magnus Rosenholm född 1841 i Hovmantorp, frånskild och bosatt i Sundsvall, Medelpad.
Den andra är en kvinna fabriksarbetaren Sofia Rosenholm född 1843 i Hovmantorp, bosatt i Sörstafors pappersbruk, Kolbäck, Västmanlandogift.
Du måste nog ge mer uppgifter för att man ska kunna leta.
I Begravda i Sverige finns 76 st med namnet Rosenholm.
Det finns två till med namnet Rosenholm född i Hovmantorp i folkräkningen 1900, kanske samma personer, som i folkräkningen 1890.
Det var snabba svar så långt i alla fall.
Emma Rosenholm, född 1839 03 21 födde en son den 21 februari 1871. Fadern är okänd. Jag hoppas så att jag kan få fram vem fadern var. Vet att Emma gifte sig senare med en Jonsson och flyttade först till Fässbergs församling utanför Göteborg. Det var 1873 (ca). Efter två år där flyttade de vidare till Sörstafors tillsammans med Eemmas syster Sofia (som ni nämner) och ytterligare en syster Matilda. Detta var runt 1875.
Emmas son hette efter ca 12 års ålder Thersthol i efternamn. Varifrån kan det namnet komma och kunde man ta sig ett namn endast 12 år gammal? Modern hette Jonsson efter sitt äktenskap.
Jag kan inte tro annat än att någon av Emmas släktingar kände till vem som var fadern men höll tyst om detta. Hoppas nu på att ryktet har florerat i tysthet hela tiden och att det kanske nu finns någon ättling kvar till någon av dem som vet något.
kmamr

Kan Thersthol vara ett anagram av ett annat namn? Vad får man om man kastar om bokstäverna?
Herr Holst - nästan…

Th[eodor] Er[ik] Holst??
Eller Th[eodor] Er[ik] St(å)hl

von Holstein? (nästan)

Enligt "Begravda i Sverige" så begravs det en Axelina Maria Therstol i samma församlig som "din" Therstol, hod dog 1902-12-28 och föddes 1868-02-29.
Kanske kan vara värt att kolla upp om det kan ge något? Om hon är född med det namnet så kanske det kan leda till någon "pappa Therstol"…

#10 Tror du inte det är hans hustru då?

glöm ovanstående.. Det var "din" Therstols fru ju.. :)
Hej!
Jag har plötsligt hittat flera med namnet Thersthol på nätet. Har inte sett dessa tidigare. Nu undrar jag om det finns någon som känner till detta. En heter Iso Thersthol och är troligen född i Värmland, en heter Stig Ove Kriste Thersthol, född 1875. Har också sett Jan Jonas Gabrierl Thersthol och Andrew Melle Thersthol. Verkar som samtliga har fått namnet från sina mödrar.Wibert Yliaho är ett annat av namnen.
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Det går inte att få upp något när man klickar på dessa namn.
Ser verkligen fram emot upplysningar på dessa personer.
KMAMR

Har du inte fått dessa namn från fejkade hemsidor som man brukar få upp när man söker på namn? Åtminstone Iso från Värmland får jag upp på en sådan - vet inte riktigt vad detta är för sidor men de kommer upp ofta och kan vara sidor som används för nätfiske, dvs för att få adresser dit man kan skicka spam eller virus.
Namnet är så ovanligt att det tidigare teorin om att det skulle vara en förvrängning av fadern är mer trolig.

Kontaktar dig per mail,
fick fram ett namn på en i dag levande persob
Torsten