Pehr Nilsson Skoglösa Önnestad
Har hittat min morfars farfars familj i Skoglösa nr 15 i Önnestad i Skåne. Han hette Pehr Nilsson född 1820-07-26 i Färlöv och hustrun Hanna Pehrsdotter född 1822-02-07 i Nävlinge.finns på A1: 11 sid 246 GID 1451.34.14900. Ni som kan Skåne, vad är Skoglösa? Gård, torp eller by? Någon annan som har denna familj i sin forskning.

Enligt Rosenberg skivan:
Skoglösa. By i Önnestad Socken. V Göinge Hd, Kristianstad län, vid Fridhems jernvägsstation. Ett mil.-boställe. 1 mtl, är tax 45,000 kr.

Tack, Sannes då vet jag lite mer. Har för mig att jag läste att Skoglösa ägdes av en greve Hamilton.

Greve Hamilton, det låter må jag säga. Tyvärr kan jag inte bistå med några kunskaper när det gäller så långt ned i landet. Jag håller mig till de bohuslänska kyrkoböckerna, trivs bäst där… :)
#2 Hamilton äger ju Ovesholm slott som ligger strax söder om Önnestad, dess ägor kan mycket väl ha sträckt sej upp till Skoglösa.
Kul att du hamnat i Skåne med dina anor, zachs!
Har du väntat med denna gren, eller tog det stopp någonstans? Hade intrycket att du släktforskat rätt länge.
(ibland önskar jag att jag hade någon gren helt oforskad
)

AndersB, du kan få några av mina
Jag kommer aldrig bli klar! 

# 5 Min syster har forskat mer på vår egen släkt så jag har inte ägnat mig så mycket åt den. Men så fick jag för mig att jag skulle skriva ihop något om min morfars far medans min mor är i livet och kommer ihåg sin farfar.
Jag håller mest på med mina studiecirklar i byforskning.

Behöver lite läshjälp. Norra Strö A1: 8 sid 13 Gid 1683.1018400 vad står i kanten för husaren Nils Pehrson Evers? Kanske någon som har Arkiv digital kan läsa vad det står?
Ad har visst inte skannat den än, så jag får försöka ändå:
Tjenstedr på Gåsebäck vid Hels- singborg den 1/2 82.

# 9 Jag får det också till att han tjänar någonstans men var? Finns det något som heter Gaseback? Kan det stå Gåsebäck? Finns det något i Skåne som heter så?

# 11 Tack, för det! Jag hittade Gåsebäck i Helsingborgs landsförsamling. Det ägs tydligen av en barnhemsstiftelse. Då läste jag rätt när jag tyckte det stod gossar på en av sidorna. Jag hittade inte Nils där men han kanske tjänade där och var skriven hemma hos föräldrarna? Jag ska fråga mor om hon kommer ihåg att hennes farfar berättat något om ett barnhem.
Skoglösa har också blivit ett efternamn häromkring.
Vår morgontidning här heter Norra Skåne utgång från Hässleholm där ha funnits någon Skoglösa. hör m- redaktionen på N.S. i Hässleholn

# 13 Det har du alldeles rätt i. Tror till och med att jag var släkt med dem (Skoglösa) på något vis, genom någon Ignabergagren. Allt enligt min mormor.
Eftersom jag bor inpå knutarna nästan så vet jag att Skoglösa ligger på södra sidan av motorvägen som går mellan K-stad och Hässlehåla. Önnestad ligger norr om motorvägen. Skoglösa, som det låter ligger uppe i skogen. En liten utspridd by.
tyvärr har jag bara Önnestad i min forskning.

# 13 # 14 Tack! Det lutar åt att vi måste ta en Skåneresa och leta rätt på lite ställen!