Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: hembygd
Läst 1742 ggr
Alexej
0

En gång i Skaraborg

Onsdagar ojämna veckor klockan 11.00 - 11.30 sänds programmet: En gång i Skaraborg.

Denna lokalhistoriska programserie har en hel del fokus på 1900-talet. Vi frågar oss till exempel vad som hände under den stora depressionen på 1930-talet och vilka likheter som finns med den finanskris vi upplever idag?
Men ibland riktas programmets blickarna längre bakåt genom ämnen som västgötalagen och Gammalsvenskby i Ukraina."

Programledare är Henrik Dammberg.

Läs mer: http://www.sr.se/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AndersE
0

Jag har lyssnat lite. Det är bara så svårt att ta sig tid. Bilen är min radiolyssnarplats.

AndersE
0

Lyssnade på programmet om Gästgiverier. Intressant!

Alexej
0

Jag tyckte att trädgårdsskötsel förr var intressant:

Trädgårdsskötsel var länge ett exklusivt intresse för överklassen. Särskilt innan byarna skiftades på 1800-talet hade vanligt folk mycket små trädgårdar där det odlades växter för husbehov. Det kommer Inger Widhja, som är etnolog på Västergötlands museum, att berätta om. Vi kommer också få höra Claes Mörner berätta om hur den moderna trädgårdsskötseln kom att spridas. Om vi backar ett par hundra år bakåt i tiden så såg våra trädgårdar helt annorlunda ut. Reporter Henrik Dammberg/SR Skaraborg

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AndersE
0

#3 Den äldsta beskrivning jag har av en anas trädgård är från ett besiktningsprotokoll i samband med skiftet i Starby (Nv Skåne) ca 1828:

"Två små trädgårdar med elva fruktträd i den södra och nitton i den norra samt några plommonträd."