Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4912 ggr
Cheyenne
0

Vigslar - Hindrich Törner Plank

Jag har uppgifter om två vigslar som jag undrar om någon möjligtvist skulle kunna hjälpa mig att kontrollera i originalkällan.

Den första sker i Karlshamns fs, Blekinge mellan en Hendrich Törner Plank samt en Eleonora Welsheu (stavning?) den 23/5 1723.

Den andra vigseln sker i Malmö St Petri fs den 15/8 1729 mellan en Hindrich Törner Plank, hemmahörande i Karlskrona, samt en Anna Cathrina Bager.

Jag misstänker att de två H.T Plank är identiska med varandra och det jag ffa vill veta är hans yrke och hoppas detta framgår av vigselnotiserna.

Loucar
0

17230523 copulerades herr handelsmannen från Carlscrona Hendrich Törner Plank och jungfru Eleonora Welsheus hemma i Håfet.

17290815 vigda d 20 som var dmnica 7 post trin lystes för handelsmannen i Carlcrona Ährborne och wälfornämnde Herr Hindrick Törner Plank och wähfornämde herr Handelsmannen David Håkan Bayers jungfru dotter Ärborna dygdesamma jungru Anna Cathrina Bayer. ( ) sida herr handelsmannan Haks som af sedan ärligt låfligen magistratets attest i Carlscrona om dess lilla såns afwittrin af d 19 juli å fanns sida dess heder som af ( ) var tillstånd.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cheyenne
0

Loucar! Mitt varmaste och innerligaste tack! Du är helt fantastisk!

Till saken hör att jag söker Eleonora Cecilia Plank/Plancks ursprung. Hon gifter sig med en Kommisionslandtmätare Mathias Dahlbom. Denna M. Dahlbom var i sin tur son till en Tullupplysningsman Nils Dahlbom.

Av en slump ramlade jag över en släkt Plank/Planck med flera tullare/tullupplysningsmän samtida med Dahlbom. Jag försöker därmed finna någon koppling mellan de två släkterna för att finna Eleonora Cicilia Planks ursprung.

Denna Handelsman Hindrick Törner Plank var ju först gift med Eleonora Welsheus. Jag funder ju naturligtvist på om de kan ha fått en dotter med namnet Eleonora Cecilia.

chrissan
0

Rådmannen Johan Elers i Karlskrona var gift med en Cecilia Planck, de fick en son Johan 1730 i Karlskrona. Är det släkt?

Cheyenne
0

Tack chrissan,  det är det jag (med hjälp av er) försöker reda ut.

Iom att Eleonora Cecilia Planck gifte sig 1770 med en son till en Tullupplysningsman och att det förekommer Tullare/Tullupplysningsmän med efternamnet Plank/Plank så är det mitt första spår.

För en tid sedan tipsades det om en hemsida på AF som handlade om just Tullare/Tullupplysningsmän. Där finner jag följande Plank;

Plank, Edvard, överinspektör vid Lilla tullen, Göteborg (f 1706, d 1786)
Plank, Gustav Törner, preses i accisrätten, Kalmar (1726-29)
Plank, Johan, kontrollör vid sjötullen, Karlshamn (1710-31, f 1664, d 1738)

Även här dyker mellannamnet Törner upp såsom i den person jag trodde eventuellt kunde vara min anmoder Eleonora Cecilia Planks far, dvs den efterfrågade Hindrich Törner Plank.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Loucar
0

Det finns ju en Törnersläkt i Skänninge som jag har bland mina anor men ingen av dom heter Plank också vad jag vet men namnet Henrik är vanligt.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cheyenne
0

Innan jag ställde frågan här har jag själv gått igenom alla frågor som ställts på AF om släkten Plank/Planck. Jag har redan konsulterat de vanligaste registren såsom Dispyt, Familysearch, Digiarkiv, Malmö stads digitaliserade register avseende födslar, hfl samt bouppteckningar. Utifrån detta har jag bildat mig en uppfattning om tänkbara kandidater som skulle kunna vara Eleonora Cicilia Planks släktingar.

När jag själv har tillgång till kyrkoböckerna och en fråga ställs, då gör jag mitt yttersta för att hjälpa till. Att bara hänvisa till register är för mig främmande och förlåt mig nu för att jag låter otacksam, men jag ställde en fråga om denna Hindrich Törner Plank och jag förklarade också varför jag sökte honom. Att börja tala om för mig att jag ska söka i diverse släktböcker (som för övrigt inte ger något om spinnsidan i de tidiga utgåvorna, jag vet jag äger flera utgåvor) är faktiskt rätt meningslöst.

Det finns en indikation (i Dispyt) på att Eleonora Cicilia Planck ska ha vistast i Åhus, vilket bör stämma bra då hennes och maken Mathias Dahlboms dotter Johanna Maria föddes där år 1783 men jag  får ta reda på omständigheterna själv och därmed avslutar vi denna tråd.

chrissan
0

Tyvärr framgick det inte att du sökt i alla tillgängliga källor av dina första inlägg. Jag missuppfattade och trodde du ville ha en lavin. Men dina frågor kräver antagligen arkivbesök och då blir det svårt att svara på dem.

Cheyenne
0

chrissan, varför skulle jag vilja ha en lavin? Jag bad om hjälp med att finna Eleonora Cecilia Plancks ursprung.Och hur skapar man för övrigt en lavin utan att titta i en endaste kyrkolängd?

Varför krävs arkivbesök? Hindrich Törner Plank gifte sig 1:o i Karlshamn, 2:o i Malmö Sankt Petri.

Men som jag skrev; vi avslutar den här tråden!!

Nicke-AD
0

Hej !
Från Gunnar Bergströms bok "Stora Sjötullen & Lilla Tullen i SKåne, Blekinge samt på Gotland 1658-1765" finns följande om Plank. Jag hoppar över deras karriärer och tar med det genealogiska.

642. Plank, Johan, kontrollör vid Stora Sjötullen i Karlshamn.
f.1664 (se vidare Sjöström, Blekinge nation i Lund 188), son av ryttmästaren Walter P. Hans moder, f von Schoting kan vara dotter till tullförvaltaren Jacob v S. Död i Karlshamn 1738.
Gm Catharina Fistulator, dpt i Göteborg 1669 19/8, syster till tullnären Lagerbielke, Stiernblad och Thomas Fistulator. Död i Åhus hos sin dotter, Jöran Grams hustru, 1754 5/11.
Barn:
Gustaf Törner (se nedan), Helena Sofia gm tullaren Jöran Gram, Catharina Maria gm tullaren Magnus Norgren, Josua född tvilling i Simrishamn 1703 10/3 se Blekinge nation nr 188 och Cecilia död 1756 7/4 i Ronneby g 1:o m landsekreteraren Willstadius och g 2:o m borgmästaren i Karlskrona Johan Ellers, Edvard f 1706 9/4 (se nedan), Margareta f i Karlshamn 1712 12/1 gm handlanden i Karlskrona Mattias Möldener.

643. Plank, Edvard, tullöverinspektor vid Lilla Tullen i Göteborg.
f i Simrishamn 1706 9/4. Död i Kristianstad 1786 8/12. Enligt hans testamente (dat 1778) har han en dotter Sofia Catharina som var ogift och en son Carl. Carl föddes i Nyköping 1750 13/1 och mamma till honom var en Brita Kristina Ahlberg.
(Från en komplettering dör Sofia Catharina 78 år gammal 1821 24/3)

644. Plank, Gustaf Törner, provinsialinspektor vid Lilla Tullen i Karlskrona.
G 1:o m en dotter till tullaren Jöns Bering.

/Niklas Hertzman

Cheyenne
0

Tack Niklas! Då kan jag åtminstonde utesluta tullarna. Jag får beställa en kopia på Handelsmannen Hindrich Törner Planks bouppteckning.

Cheyenne
0

Igår fick jag hem i brevlådan den beställda bouppteckningen avseende Handelsmannen från Karlskrona, Hindrich Törner Plank. Jag har fått en absolut urusel fotostatkopia på bouppteckingen och den är mycket, mycket svårläst. Den är så svårläst att jag undrar om den i själva verket inte rör en David Håkan Bayers (se inlägg #1), dvs Hindrich Törner Planks svärfar. Hindrich och hustrun Anna Cathrina Bayer nämns i bouppteckningen samt två minderåriga barn till dessa. Någon Eleonora Cicilia Plank nämns inte men som sagt var, bouppteckningen är mycket svårläst.

Cheyenne
0

Jag står och stampar!

Bouppteckningen gav ingenting för att lokalisera Eleonora Cicilia Plancks härkomst. Bouppteckningen rörde mycket riktigt Handlanden i Malmö, David Håkansson Bager (Bayer) där hans dotter Anna Catharina Bager tas upp (gift med Hindrich Törner Planck) samt deras två döttrar Märtha Rebecka samt Anna Catharina. Något som också "Svenska ättartal" bekräftar.

Så det jag vet om Eleonora Cicilia Planck nu är att hon gifter sig i Hästveda fs 1770-10-31 med Mathias Dahlbom. Då uppges hon vara hemmhörande i Viarp.

Det enda kända barnet (för mig) är deras dotter och från vilken jag härstammar, Johanna (Jeanna) Maria född 1783 i Åhus. Med tanke på att föräldrarna gifte sig redan 13 år tidigare bör det finnas fler barn.

Maken M. Dahlbom avlider 1799 i Åhus, när eller var hustrun E.C Planck avlider vet jag inte.

Jag är rätt slut på idéer.