M. Raatikainen

Här på Proveniens finns en artikel om Gåramålningar, där nämns Raatikainen. Auktionspris i Stockholm ca 500 kr.
Läs mer om konstnären:
#2 Du är fenomenal på att hitta!
du ska ha 1000 tack det är alltig roligare när man vet något om dom
det är tavlor vi haft länge dom är fina på väggen.
har några till med okända signaturer
ska skriva namnen på dom och fråga här om dom säkert någon som vet ?.

Jag tycker Raatikainens tavlor är extra fina, de har något speciellt över sig
hEJ
Jag vet inte exakt men i mina trakter finns många tavlor av Ratikainen. Jag tror han var från Sätila Marks Kommun Västergötland.
Marie
Spännande, en person jag aldrig hört talas om, men namnet intresserar mig. Min mormors mor hette Raatikainen och var född 1881 i Kuopio, Savolax. Det är möjligen en släkting till henne, även om det troligen inte är något helt ovanligt namn heller…
Det föddes ofta mer än 7-8 barn per familj, åtminstone som jag sett i min forskning. Hennes far var yngst av 12 barn och hennes farfar var näst äldst av 10 barn, så att några flyttar ifrån trakten är kanske inte märkligare än vår svenska emigration under 1800-talet till USA, pga dåligt med arbete och mat till alla…
Namnet Raatikainen ger inga träffar i de svenska folkräkningarna, varken 1890 eller 1900.
CDn Sveriges Dödbok ger 31 träffar, alla födda på 1900-taqlet och alla utom några få födda i Finland.
1980 fanns det 119 personer i Sverige med detta efternamn.

Raatikainen ger 71 träffar på birthday.se.
Här finns lite att läsa om hans historia:

Här i Tibro finns många som har sina gårdar avmålade av Raatikainen. Dom jag känner till är från 1925. Vi har också haft en utställning med hans tavlor på Tibro Museum.

18820906-571
Raatikainen, Mikko
Ödsmåla Nedergård 1:3
Död 20/12 1959.
Kyrkobokförd i Kungsäter, Kungsäters kn (Älvsborgs län, Västergötland).
Född 6/9 1882 i Finland.
Ogift man.
Anm: Finsk medborgare
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Kungsäter, Varbergs kn (Hallands län, Västergötland)
Födelseförsamling i källan: Finland
Källor: DB, FS / DOR 52-60