Skilsmässa 1897
Agneta Jönsdotter f. 1859-02-17 i Björnaryd- Tåssjö församling i Kristianstad län.
Hon gifte sig (2:a giftet) 1893-06-16 med en Carl Andersson men de bodde bara tillsammans i sex månader. Därefter flyttade maken tillbaka till sitt föräldrahem och 1897 gick skilsmässan igenom. Allt enligt kommentarer i husförhörslängderna.
Någon som kan hjälpa mig att ta reda på vad som hände och med korrekt källa?
Domkapitlet för berörd församling har troligen dom uppgifter du söker.
Hälsningar Gnidde.
Vilka kunde få skillsmässa? Var det inte om maken/makan hade epilepsi, någon psykisk sjukdom´eller kanske begått otrohet. Jag tror nog att en våldsam make, kunde vara anledning till skillsmässa också. Någon kriminell gärning kanske var en annan orsak? Någon som vet?

"Oenighet i äktenskapet" var en vanlig orsak till skillsmässa, men det innebar nog mera än oenighet. Om hustrun rymde från mannen så fick mannen skillsmässa, men inte hustrun om mannen rymt.
Ett exempel ur verkliga livet kan man finna i bifogade protokollsutdrag från 1850. Där rör det sig inte om en fullbordad skilsmässa, utan om boskillnad under bestående äktenskap. Som synes gick inte heller det för sig utan Öfverhetens ingripande. Det finns också en liten extra knorr på slutet. Om jag redan tidigare har visat den här historien, ber jag om ursäkt för min tjatighet,
Är det någon som har tillgång till domböckerna?

De finns inte online, man måste nog läsa dem i original. Men du har ju datumen för domen i hfl så du kan be landsarkivet om kopior.