Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2427 ggr
EvaMorfi
2

Familjen Rössel i Malmö

En kvinna i USA håller på att skriva en bok om en anmoder som var gift med en man ur RÖSSEL-släkten i MALMÖ.  Rössel utvandrade till USA 1906. Hon skulle gärna vilja hitta rösselättlingar som har information om släkten.

Skriv till saauerbach@msn.com

Tyvärr tycks det inte finnas ättlingar kvar i Malmö. ( Rössel som finns där nu är en släkt relativt nyligen invandrad från Danmark).

Kvinnan har alla personuppgifter men vill ha mer "kött".

AndersB
0

Här finns diskussionen i samband med denna förfrågan.

http://forum.scangen.se/?svar=13618

EvaMorfi
0

Jag vet om diskussionen. Susanna och jag mejlar varandra då och då. Jag hjälper henne i Sverige och hon hjälper mig i USA.

Susanna har meddelat mig att kvinnan som skriver boken har fått kontakt med levande Rössels från malmösläkten.

AndersB
0

#2 Vet att du vet. Jag ville bara informera andra läsare om diskussionen.

JensV
0

Kansje I kan finde noget her I kan bruge se --> Carl Ryssel/Røssel, Papirmager på Ørholm, Kgs Lyngby 1800

chrissan
0

Carl Christian Frans Rössel född i Solleröd, Köpenhamn finns med i den diskussion på DIS-Danmark som Jens hänvisar till. Han tillhör alltså pappersmakarsläkten Rössel i Nymölle och Örholm. Intressant att det samtidigt finns två diskussioner här som berör pappersmakarna i Nymölle, "Voigt familie i Skånelandene" kommer också in på Rössels.

JensV
0

Kan lige tilføje at Juliane Røssel og Carl Ryssel som stod fadder ved Juliane Elisabeth Voigt's dåb 22. Jan. 1804, faktisk var ægtefolk på det tidspunkt. Og på trods af det har præsten alligevel skrevet deres efternavn forskelligt.