Listerby fs - Dödsorsak sökes
Finns det någon som skulle kunna vara behjälplig med att kika på en dödsnotis i Listerby fs, Blekinge, den 27/11 1892. Den avlidna hette Sven Andersson och var vid sin bortgång endast 34 år gammal. Jag söker dödsorsaken.

Ingen dödsorsak angiven i dödboken

Tack chrissan!
Såg på PLF-skivan att dödsorsaken saknades till skillnad mot andra som avled i samma fs samma år. Hade hoppats på att det var en ren miss vid avskrivningen av dödboken men så var alltså icke fallet.
Enligt muntlig tradition avled Sven A till följd av kraftigt drickande men då är det fortfarande bara en muntlig uppgift.
Kan det stå något i hfl?

#3 Bra fråga! Nu fick jag lie stillestånd i huvudet. Brukade prästen notera sådana företeelser i hfl?

Nej, men hustrun gifter om sig snabbt, lysning 3/12 1893

Hustrun var min morfars farmor Anette Sofie Olsson Kling. Jag har fått ett foto på henne från en annan släktforskare och jag höll på att ramla av stolen, dels när jag såg fotot men också när jag fick information som ingen i min familj känt till.
Lite kortfattat: Anette Sofie Olsson Kling var alltså mor till min morfars pappa. Min morfars pappa växte dock upp med sin far och enligt familjetraditionen övergav Anette Sofie sin son.
Nu har denna seglivade familjetradition fått en helt ny vändning och äntligen kan Anette Sofie faktiskt få upprättelse.

De har en dotter Isabella också född 22/2 1884.

#7 Ja, Isabella känner jag till. Min morfar träffade henne som barn. Han visste inte då att hon var hans pappas halvsyster. Anette Sofie Olsson Kling och hennes anor har jag tidigare fått hjälp med här på forumet men en massa ny information om henne har ramlat in så nu är jag tillbaka till de åren då hennes son, min morfars pappa föddes.
Bifogar ett foto på Anette Sofie.

Som ett tillägg: Efter allt jag nu fått höra om hur det egentligen var så har jag bestämt mig för att skriva ihop något om Anette Sofies liv.

Och vi är nyfikna……

Tack chrissan!
Är det förresten någon som vet vart man vänder sig för att eventuellt kunna få fram en bouppteckning från år 1914 och då för Anette Sofie som avled i Listerby fs detta år!??

Landsarkivet i Lund

Tack, jag är i behov av hennes bouppteckning samt även bouppteckningen efter hennes sons far.

Om man kikar i hfl AI:12 1881-90 så hittar man familjen på Yxnarum 20 fr året 1886.
Husägaren målaren Sven Andersson
hustru Annette Sofia Olsson Kling
hennes oä dotter Maria Sofia Olsdotter f 1880-04-28 i Listerby
d 1889-12-11
samt dotter Isabella nämnd ovan
på Sven Andersson står det även i kanten fri från bevisad skyldighet.
I hfl AI:13 samma årtal som ovan finns de på rolstorp 74
Samma personers om ovan samt hennes oäkta dotter
Elvira Christina Olsdotter f 1875-12-12 i Listerby
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Tack Loucar. De uppgifter från hfl som du så vänligt har kikat på stämmer inte riktigt med de uppgifter jag har fått från en annan släktforskare. Jag ser också att man i hfl har felaktiga födelsefs för döttrarna Maria Sofia samt Elvira Christina.
Maria Sofia, föddes 1880-04-28 i Karlskrona Stadsfs och Elvira Christina föddes 1875-12-12 i Karlskrona Amiralitetsfs.

Hej Cheyenne
Jag var nog lite trött när jag kollade i natt det står att barnen är födda i Karlskrona i hfl, sorry för misstaget.
Hälsningar
Louise

Inte behöver du be om ursäkt! Snarare tvärtom. Jag är jätteglad för all hjälp jag kan få även om jag nu är något förvirrad. 

Vad var det som gjorde dig förvirrad förutom värmen då 
Hälsningar
Louise

#18 Jo följande;
I oktober 1883 skall Anette Sofie Olsson Kling ha flyttat till Listerby från Karlskrona. Med sig har hon sina tre u.ä födda barn;
Elvira Christina, född 1875
Carl Edward Engelbrekt, född 1878 samt
Maria Sofia, född 1880
Samma år ska Anette Sofie Olsson Kling ha gift sig med Målaren Sven Andersson från Listerby. 1884 föds deras gemensamma dotter Isabella i Listerby.
1885-05-02 skall Anette Sofie Olsson Kling med make och barn ha flyttat tillbaka till Karlskrona. 1886 blir dottern Elvira Christina fosterbarn hos en familj i Karlskrona och sonen Carl Edward Engelbrekt hamnar hos sin biologiska far.
Därefter bör Anette Sofie och maken ha flyttat tillbaka till Listerby med döttrarna Maria Sofia och Isabella då Maria Sofia avlider där drygt 9 år gammal (år 1889) och maken Sven Andersson avlider därstädes 1892.
Dessa ut- och inflyttningar bör ju finnas noterade i de hfl du hänvisar till. Sonen Carl Edward Engelbrekt verkar inte heller nämnas.

Jag var mest fokuserad på uppgiften om det ev fylleriet därför noterade jag inte in o utflyttningarna här kommer det jag hittat
AI:13 Rolstorp 75, Listerby
Målaren Sven Andersson f 1858-06-02 I Listeby g 1:a ggn 1880-09-18 g 2:a ggn 1883-07-14 Inflyttad 1881 från Karlskrona
Hu 1 Maria Charlotta Andersson f 1859-06-01 död 1882-02-06 i Rolstorp 75, Listerby
Hu 2 Anna Sofia Olsson Kling f 1857-04-19 i Karlskrona Amiralitet, inflyttad från Karlskrona 1883
Hennes oä barn
Elvira Christina f 1875-12-12 i Karlskrona Amiralitet
Carl Edvard Engelbrekt f 1878-01-30 i Karlskrona Amiralitet
Maria Sofia f 1880-04-28 i Karlskrona Amiralitet
Bägges dotter
Isabella f 1882-02-22 Rolstorp 75, Listerby
Hela familjen flyttar 1884 till Karlskrona
AI:13 Rolstorp 74, Listerby
Målaren Sven Andersson inflyttad från Karlskrona 1885
hustru Annette Sofia Olsson Kling
oä dotter Elvira Kristina
oä dotter Maria Sofia
Dotter Isabelle
Alla utom Elvira Christina som flyttar till Karlskrona stad 1886-10-05 flyttar till Yxnarum 20 1886.
AI:12 Yxnarum 20, Listerby
Husägare Målaren Sven Andersson not fri från bevisad skyldighet
Hustru Annette Sofia Olsson Kling
oä dotter Maria Sofia som dör 1889-12-11
Dotter Isabella
AI:14 Yxnarum 20 sid 119, Listerby
Husägaren Målaren Sven Andersson död 1892-11-27
dotter Isabella
hustru o dotter flyttar till Yxnarum 20 sid 122 1893 där det ser ut såhär
St.arb. Peter Karlsson Jernberg f 1852-01-11 i Listeby g 1893
hans dtr i 1:a giftet Ellen Augusta f 1884-12-16 i Listerby utflyttad 1899-11-13 till Karlskrona stad
hennes dtr i 1.a giftet Isabelle
fosterbarn Clara Augusta f 1899-08-16 i Listerby
inhyses målaren Sven Johan Andersson f 1873-04-11 i Listerby
Hoppas detta gör att frågetecknen klarnar.
Hälsningar
Louise

Ett soligt och hjärtligt tack! 
Då stämde det med den kortfattade information jag hade sen tidigare.

Det är bara 1 oä dottern som är född i amiralitetsförsamlingen carl engelbrekt o maria sofia är födda i stadsförsamlingen.
Hälsningar
Louise

Tack, det stämmer med mina tidigare noteringar. Jag är lite mosig i den här värmen.

Vem är inte det man orkar ju inte ens äta middag på normal tid, men det är skönt att värmen kom oxå.
Hälsningar
Louise