Gravsten - far, mor och dotter

Tror jag har knäckt vilka namn som ska stå där.
Om personen
Namn: Ester Magdalena
Hemförsamling: Uddevalla
Hemort: 10:de Roten
Kontrakt: Elfsyssels Norra
Län: Göteborgs och Bohuslän
Födelseår: 1886
Födelseförsamling: Uddevalla
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjeställning: d.
Famstkod: Barn (B)
Familj nr: 1
Sida: 59
Rad: 26
Lägg till en kommentar
Om hushållet
Personer i hushållet:
Fam. nr 1
Axel Leonard Petersson, f. 1848 i Uddevalla, Tullvaktm.
Hanna Maria Andersson, f. 1856 i Ödeborg
Anders Leonard, f. 1884 i Uddevalla
Ester Magdalena, f. 1886 i Uddevalla
Hedvig Marta Elisabet, f. 1889 i Uddevalla
Petersson, Ester Magdalena
Pl 11060, Arödsdal
459 00 Ljungskile
Död 15/4 1989.
Kyrkobokförd (1988) i Ljung, Uddevalla kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1988) på samma ort.
Född 27/3 1886 i Uddevalla (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Ljung, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän)
Födelseförsamling i källan:
UDDEVALLA (Göteborgs och Bohus län)
Källor:
RTB 89 / SPAR 90
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Imponerande Loucar!
Måste ju finnas någon orsak till att det står som det gör på gravstenen, jag har då aldrig tidigare sett att det enbart står far, mor, dotter.
Okänd sjöman eller liknande har jag ju sett, finns en och annan sjöman som råkade illa ut på västkusten som då är begravd här.

Inte jag heller därför kunde jag inte låta bli o göra ett försök o hitta vilka namnen skulle vara.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
På kyrkogården i perstorp en av sveriges minsta kommuner finns en liknande grav sten, från 1990-talet.
herman bodde tillsammans med sin mor, var iallafall skriven på samma adress. när mamman avled blev hn begraven i en skogsdunge p-ps kyrkogård . herman tog en sten från tomten eller skogen och högg själv in ordet MOR troligtvis ligger han också där numera.
har inget foto därifrån, men jag har bara sett de där.

Jag vet om en gravsten där det bara står "Mor och Far".
Om man nu inte av någon anledning vill hemlighålla vilka som ligger begravda på platsen är det ju med tanke på ättlingar och eftervärlden ovanligt korkat med sådana inskriptioner.
Ja sådana gravstenar ger inte mycket för eftervärlden liksom ask lundar utan namn.

På Lingbo kyrkogård (X) finns en gravsten där det bara står "TYST".
Vd får man ut av detta kan man undra.

På en bekants farmors gravsten står det bara Mor. Familjen hade inte råd till mer.

#9 Nog borde man väl ha haft råd att skriva hennes namn, istället för bara "Mor"?
Kostnaden för in skriptionen måste ha varit ungefär densamma.

På äldre gravar var det ganska vanligt att gravstenen kommer dit långt efter jordfästningen och kanske något barn ordnade gravstenen och då är inte "Mor" så konstigt.

# 10 Hon hade ett långt namn, och stenen var liten.
Många hade inte råd med någon sten alls.

I Blekinge län har Länstyrelsen gjort en gravinventering av flertalet kyrkogårdar, bla Nättraby kyrkogård. I rapporten som är upplagd på hemsidan för Länstyrelsen i Blekinge skriver man b.la följande;
"Det skiljer sig mycket hur pass personlig inskription som finns på gravvårdarna. Medan vissa vill tala om exakt när de föddes, vad det livnärde sig av och var de bodde vill andra vara mer anonyma."
Därefter följer en redogörelse för några av de gamla gravvårdarna med anonyma inskriptioner;
"På ett gjutjärnskors i kvarter A är den enda inskriptionen P.D.W. Inom kvarteret D finns en gravvård med texten "Här hvilar Mor, Far och bror".
Vidare redovisar man en gravvård i kvarter E där gravvården endast uppbär följande inskription;
"Till uppståndelsens morgon".
Inga namn, inga årtal. Jag funderar på om det därmed kan ha varit den avlidnas önskan med dessa anonyma inskriptioner!?

Det verkar inte vara så ovanligt som jag trodde med sådana gravstenar.