Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 3134 ggr
Cheyenne
1

En väldigt ung brud

Detta inlägg har ingen egentlig fråga utan handlar mer om ett konstaterande.

I min släktforskning har jag nu kommit till min farmors mormors farfars farmors mor Margareta Christina Thegner, född 1695 i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm. Hon var dotter till Assessorn Johan Thegner och h.h Anna Katarina Adlersköld. Det var just föräldrarna som fångade mitt intresse då jag dels fann föräldrarnas födelsedata samt datumet då föräldrarna ingick äktenskap.

Modern Anna Katarina Adlersköld föddes den 20/8 1676. Fadern Johan Thegner föddes den 15/7 1658.  Fadern var alltså drygt 18 år äldre än sin hustru. Inget märkvärdigt i sig, jag har många bland mina anor där det skiljer sig stort mellan makarna vad gäller  ålder.

Dock hickade jag till när jag fann datumet för deras vigsel, den 21/5 1691. Anna Katarina Adlersköld var därmed 14 år och 9 månader när hon ingick äktenskap med Johan Thegner som då var på sitt 33:e år.

I vigselnotisen i Storkykofs kan man läsa; Assessoren Höghwlb:ne hr Johan Thegner och Wälb:ne Jungfruu Anna Catharina Adlerschöld.

Jungfru?? No kidding!

Den här typen av äktenskap var på intet sätt ovanliga vid den här tiden, dvs i slutet på 1600-talet men jag började ändå fundera och jämföra med hur jag var som 14-15-åring. Då när jag sprintade hem från skolan, satte i mig tre, fyra mackor med kaviar eller ost på, alternativt en rågad tallrik med kokt spagetti med en klick smör och ketchup. Detta skölde jag ner med ett stort glas kall O'boy. Därefter bytte jag om till träningskläder och spurtade iväg till Friidrottsträningen.

Så hur gick det då för min anmoder som inte ens var fyllda 15 år när hon gifte sig?

Jo hon fick i rask takt 5 döttrar varav jag härstammar från den tredje. Första dottern föddes drygt 10 månader efter vigseln. Det sjätte barnet, född 1704 var en pojke. Hade hon kravet på sig att föda en son? Hur kände hon i så fall när flicka efter flicka föddes, totalt 5 stycken som sagt var, innan sonen kom till världen. Det vet vi ju inte men 1707, tre år efter sista barnets födelse, avlider min anmoder Anna Catharina Adlerschöld på sitt 31:a levnadsår.

AndersE
0

#0 Ja, man kan ju knappast avundas henne! Det är svårt att tro annat att det nog var rätt hemskt för henne.

Jag har sett något exempel på väldigt ung brud men där det ändå dröjt några år innan barnen kommer. Då har jag undrat om naturen eller maken varit klok…

chrissan
0

Man såg nog inte på barn på samma sätt. Vid 14 var man vuxen, de med sämre ekonomi fick börja jobba heltid då, långt in på 1900-talet. Ofta hade de arbetat tidigare. I industrialismens England såg vi häromdagen att man började arbeta heltid väldigt tidigt. På samma sätt som idag sker i U-länder.

Det kan ju vara så att även den unga flickan såg sig som vuxen, det var hon uppfostrad till. Däremot var medelåldern för fertilitet (mensdebut) högre än idag, kanske var det därför som barnen dröjde? Giftermål var ju också dynastiska, dvs av politiska och ekonomiska skäl, så de kanske inte fullbordades förrän senare i många fall. När man ser berättelser om kungliga kvinnor som "gjort bort sig" på olika sätt ska man komma ihåg att många var vad vi skulle kalla barn när de giftes bort med någon för dem okänd person.

Cheyenne
0

I det här fallet handlar det om högreståndspersoner. Min anmoder gifter sig när hon var 14 år och 9 månader och blev mor 10 månader senare, dvs innan 16 års ålder.

chrissan
0

Där var det kanske ännu vanligare med unga brudar, just av dynastiska skäl.

Fö är den legala giftermålsåldern i en del stater i USA 13 eller 14 år, då med föräldrars tillstånd. New Hampshire t ex har 13 som lägsta ålder för kvinnor och 14 för män. 14 är en vanlig ålder, i en del fall krävs då tillstånd från domstol. Några stater har ingen lägre gräns men tillstånd av domstol krävs om man är under 16 alternativt 18 år. Jag trodde själv det var mest sydstater som hade låga åldersgränser, men så var inte fallet.

pertho
0

1686 års kyrkolag säger:

"Man eller qvinna må ej i äktenskap träda, än han hafver fyllt 21 år, och hon 15, utan Konungen pröfvat skäligt att lof thertill gifva."

I det här aktuella fallet bör det alltså ha givits dispens. Uppsala Domkapitel bör vara första instans. Prästen i Storkyrkan har säkert inte gjort detta på eget bevåg.

Cheyenne
0

Intressant pertho.

I Anna Katarina Adlerskölds födelsenotis den 20/8 1676, står endast faderns namn och med en titel som jag inte vet hur man bäst översätter till en nutida yrkestitel men fadern uppges vara en Kommissarie Lydert Bartels Adlersköld.(Kan det ha med kommisionär att göra?)

Maken till Anna Katarina, dvs min anfader Johan Thegner var son till Olof Arvidsson Thegner. Jag studsade till både en och tre gånger när jag insåg detta men det hör till en annan diskussion. Obestämd

Cavinka
0

Jag har också en väldigt ung brud bland mina anor. Anna-Stina Pohl f. 1698-11-23, gift 1713-06-01 med Petter Augustin.  Hon hade alltså inte fyllt 15 år vid sitt giftermål. Sedan födde hon 13 barn och dog vid 86 års ålder.

pertho
0

Det kan löna sig att söka i domkapitlens protokoll och handlingar i sådana här fall. Jag har stött på sådan ärenden där. En präst som vigde en underårig kunde straffas med avsked, så de hade skäl att vara försiktiga.

Cheyenne
0

#8 pertho, av/vid vilka skäl kunde domkapitlet godkänna en vigsel då bruden var yngre än 15 år?

pertho
0

#9. Det vet jag inte. De fall jag har träffat på har gällt soldater som skulle ut i krig. Domkapitlet var inte heller beslutsinstans, men frågorna hamnade hos dem, eftersom prästen i den församling där man ville ta ut lysning lämnade ärendet till sina överordnade, dvs domkapitlet.

Beslutet fattades sedan av Kungl. Maj:t som själv bestämde vilka skäl han tyckte var tillräckliga. Det kan hända att adeln hade en annan tågordning som inte passerade domkapitlet, det känner jag inte till. Om Stockholms Storkyrkoförsamling har några bilagor till lysningsböcker bevarade bör de innehålla något.

chrissan
0

Domkapitlets handlingar finns scannade på Svar (Uppsala domkapitel, Stockholm, Storkyrkan), ca 600 sidor att bläddra i.

Cheyenne
0

Tack pertho. Jag får höra med Stockholms Stadsarkiv om det finns bilagor.

Helene / mamma till en son som är 14 år och 2 månader och vilken man får jaga i säng vid 1 på natten och jaga ur säng vid 11 på förmiddagen. Times are changing….!

Cheyenne
0

chrissan! Jättetack för den informationen. Jag gissar att det är nu jag verkligen måste ta tag i min svaga sida, dvs att lära mig att läsa gammal skrift. Skäms 600 sidor där jag någonstans kanske kan finna ärendet *jösses*